Trøffeljakt i Norge (avsluttet)

Snute av trøffelhundProsjektet "Hypogeous macrofungi in Norway; target-oriented search for known and unknown below-ground fungi", eller Trøffeljakt i Norge som vi populært har valgt å kalle det, er et kartleggingsprosjekt av underjordiske (hypogeiske) sopper, hvor vi skal ut i felt høsten 2011 og 2012. Prosjektet er finansiert av Artsdatabanken, og går inn under Artsprosjektet. Prosjektet ledes fra Naturhistorisk museum. Norge ligger langt etter sine naboland i forhold til å finne ut hva som finnes av underjordiske sopper.

Underjordiske sopper, eller trøfler i vid betydning, er en heterogen gruppe sopper. Til trøflene regner vi også med en del arter som har ungdomstiden under jorda, men som dukker opp til overflata som modne. Trøfler er økologisk tilpasset til å tåle tørke. I motsetning til de "vanlige" overjordiske soppene, har det sporebærende laget hos trøflene lukket seg inne i en ball og gått under jorda. Dette høres ikke så lurt ut om du sprer deg ved sporer. Derfor har de en spredningsstrategi: nemlig det og bli spist. Og for å bli funnet har de utviklet duft. For enkelte pattedyr en uimotståelig duft!

Duften av trøfler er helt uimotståelig for noen pattedyr. De graver opp og spiser trøflene. Sporene passerer gjennom fordøyelsessytemet, og kommer ut igjen i andre enden. På denne måten oppnår sporene også noe geografisk spredning i forhold til opphavet. I motsetning til for eksempel gris er hund en ypperlig feltkamerat. En hund er ofte arbeidsvillig, - og samarbeidsvillig. Høsten 2010 tjuvstarta vi, og dro på trøffeltur med hundene for å teste metoden. Vi fant trøfler, og sporeskya sto rundt hundekjeftene. Vi har tro på metoden, så i tillegg til å leite i dyregrav, vil jakt med hund bli en del av prosjektet. Det blir spennende å se hva både vi og hundene finner kommende høst.

Du kan hjelpe!

Vi ønsker også din hjelp til å finne trøfler. Finner du noe nede i bakken som du mistenker å være sopp, så ta kontakt. Det er viktig at du merker deg lokaliteten (helst kartreferanse, men god beskrivelse duger også), pluss økologien der du fant den (minimum hvilket treslag du fant den under), da dette er viktig for bestemmelsesarbeidet. Send gjerne et mobilbilde av "trøffelen", og vi skal love deg svar (Anne: 915 99 764). Eller send soppen (tørka eller fersk) sammen med opplysningene til:
Anne Molia
Naturhistorisk museum
Universitetet i Oslo
Postboks 1172 Blindern
0318 Oslo

Merk gjerne pakka "fersk sopp" om soppen er fersk.

Vi er også på facebook:

Prosjektdeltakere