Mineraler og bergarter

grå- og hvitmønstret steinvegg

Fjellvegg av lys magma som har sprengt seg opp gjennom en mørkere bergart, Iveland, Aust-Agder. Foto: Wikimedia/Ronald Werner

Hva er egentlig stein? Hva er en bergart og hva er et mineral?

I opplegget Bergarter og mineraler skal elevene arbeide med og håndtere stein, og bruke sine egne sanser til å gjøre observasjoner. Gjennom samtaler skal elevene uttrykke hva de har observert om bergarter og mineralers kvaliteter og lære hva det er. Dette vil hjelpe elevene til å lære å stole på egne observasjoner og å sette ord på det de ser, og dermed utvikle et naturfaglig vokabular. Museumslærer forteller om noen av de vanlige bergartene og mineralene, hva de heter og hvordan de er dannet.

Elevene får kunnskap om

  • Observasjon, samtale og diskusjon: de viktigste naturvitenskapelige metoder
  • Hva bergarter er
  • Hva mineraler er
  • Hvordan oppstår de?
  • Utvikle språk som brukes for å beskrive verden rundt oss

Tips til forberedelser

Elevene som har hatt geologi på skolen får absolutt størst utbytte av arbeidet. Det kan også være en fordel om elevene har hørt om atomer og kjenner til noen vanlige grunnstoffer.

Kompetansemål:

Relevante kompetansemål fra læreplaner i Kunnskapsløftet 2020, etter 7. trinn:

  • gjøre rede for hvordan det geologiske kretsløpet, platetektonikk og ytre krefter er med på å forme og endre ulike landskap 
  • bruke og vurdere modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og gjøre rede for hvorfor det brukes modeller i naturfag 
  • utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem 

Om opplegget

  • Fagområde: Geologi
  • Passer for: 5.-7. trinn og ungdomsskole
  • Maks antall elever: 30
  • Hvor: Geologisk museum
  • Oppmøtested: Utenfor museumsbutikken
  • Når: Hele året
  • Lengde: 90 minutter

Bestill opplegget her

Emneord: Mellomtrinnet
Publisert 6. aug. 2023 11:24 - Sist endret 10. apr. 2024 15:26