Opplegget «Truede dyr» tar for seg en del kjente, truede arter og ser på hvorfor akkurat disse artene er truet. Vi ser på forskjellen mellom å være lokalt og globalt truet, og hvordan utbredelse, krav til leveområde og forhold til mennesket spiller inn.
Elevene får kunnskap om
- Hva betyr det at en dyreart er truet?
- Noen eksempler på dyr som er truet med vekt på Norske arter
- Hva er det som gjør at noen arter blir truet og andre ikke?
Kompetansemål:
Elevene får – ref. relevante kompetansemål fra læreplaner i Kunnskapsløftet 2020 –
- gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
- foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene
Tips til forberedelser
Det er ikke noe for- og etterarbeide knyttet til opplegget, men det vil være en fordel om elevene kjenner til at enkelte dyrearter er truet, og noen kjente eksempler på slike.
Om opplegget
- Fagområde: Zoologi
- Passer for: 5.-7. trinn
- Maks antall elever: 30
- Hvor: Inne på Zoologisk museum
- Oppmøtested: Utenfor museumsinngangen
- Når: Hele året
- Lengde: 90 minutter