Hva er biodiversitet, hvordan måler vi det, hvorfor finnes det så mange arter i tropene og et avtagende antall mot høyere breddegrader? Dette er noen av spørsmålene vi tar opp på denne turen gjennom de zoologiske utstillingene.
Elevene får kunnskap om
- Hva er biodiversitet og hvordan måler vi det?
- Hvordan oppstår biodiversitet?
- Global fordeling av biodiversitet
Kompetansemål:
Elevene får – ref. relevante kompetansemål fra læreplaner i Kunnskapsløftet 2020 –
- beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem
- bruke platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid og gi eksempler på observasjoner som støtter teorien
Tips til forberedelser
Det er ikke noe for- og etterarbeide knyttet til opplegget, men det er forventet at elevene kjenner begrepene økosystem, primærproduksjon, utbredelse, utdødd og nålevende
Om opplegget
- Fagområde: Zoologi
- Passer for: Ungdomsskolen
- Maks antall elever: 30
- Hvor: Inne på Zoologisk museum
- Oppmøtested: Utenfor Museumsinngangen
- Når: Hele skoleåret
- Lengde: 90 minutter