Blomster og bier

En humle og en gul blomst

En hagehumle (Bombus hortorum) på en sibirlerkespore.

Foto: Hallvard Elven

En lang rekke fascinerende tilpasninger har utviklet seg mellom blomster og pollinerende insekter. Gjennom dialog og aktiviteter vil elevene lære om disse sammenhengene, og om tiltak de selv og skolen kan gjøre for å bevare mangfoldet. Tilbys i perioden mai – juni.

Elevene får kunnskap om

  • Sammenhengen mellom blomsters bygning og pollinerende insekter
  • Hvorfor insekter er viktige for naturen og for oss mennesker
  • Hvordan vi kan jobbe aktivt i hagen for å ta vare på artsmangfoldet

Aktuelle læreplanmål

Kompetansemål etter 10. trinn:

  • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold 

Tverrfaglig tema; Bærekraftig utvikling: 

  • Kunnskap om sammenhenger i naturen er nødvendig for å forstå hvordan vi mennesker er med på å påvirke den 

Overordnete mål:

  • Skolen skal bidra til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet
  • De skal få oppleve naturen og se den som en kilde til nytte, glede, helse og læring
  • Skolen skal bidra til at elevene utvikler vilje til å ta vare på miljøet

Forberedelser:

Det er en fordel om elevene kjenner til 

  • blomsters bygning, og begrepene kronblad, begerblad, pollen og arr
  • noen innsektgrupper som pollinerer planter (bier, sommerfugler, fluer og biller)

Tips til etterarbeid:

  • lag en blomstereng med ville norske arter i skolegården
  • lag innsekthotell; Slik lager du insekthotell - Naturhistorisk museum (uio.no)
  • gå ut en vindstille solskinnsdag og undersøk hvilke insekter som besøker hvilke blomster. Noter størrelse, farge og form på blomsten (tegn gjerne en skisse) og skriv ned hvilke typer insekter som besøker blomstene.

Praktisk informasjon:

  • Fagområde: botanikk
  • Passer for: ungdomsskole
  • Maks antall elever: 30
  • Hvor: Ute i Botanisk hage (Google Maps-lenke)
  • Oppmøtested: Utenfor Lids hus (Google Maps-lenke)
  • Når: mai – juni
  • Lengde: 90 minutter

Bestill opplegget her

Nyhetsbrev om læringstilbudene

Publisert 9. des. 2022 11:46 - Sist endret 18. apr. 2024 16:23