I opplegget Bergarter og mineraler skal elevene arbeide med og håndtere stein, og bruke sine egne sanser til å gjøre observasjoner. Gjennom samtaler skal elevene uttrykke hva de har observert om bergarter og mineralers kvaliteter og lære hva det er. Dette vil hjelpe elevene til å lære å stole på egne observasjoner og å sette ord på det de ser, og dermed utvikle et naturfaglig vokabular. Museumslærer forteller om noen av de vanlige bergartene og mineralene, hva de heter og hvordan de er dannet.
Elevene får kunnskap om
- Observasjon, samtale og diskusjon: de viktigste naturvitenskapelige metoder
- Hva bergarter er
- Hva mineraler er
- Hvordan oppstår de?
- Utvikle språk som brukes for å beskrive verden rundt oss
Tips til forberedelser
Elevene som har hatt geologi på skolen får absolutt størst utbytte av arbeidet. De bør også ha grunnleggende kunnskap om atomer og grunnstoffer.
Om opplegget
- Fagområde: Geologi
- Passer for: Ungdomsskolen
- Maks antall elever: 30
- Hvor: Geologisk museum
- Oppmøtested: Utenfor museumsbutikken
- Når: Hele året
- Lengde: 90 minutter