Vi tar turen gjennom Norske sal, og ser på våre mest kjente dyr i sine levemiljøer. Hovedvekten legges på virveldyrene; fugler og pattedyr. Turen begynner nede i havet og går via fjæra, kulturlandskap, skog og ender til slutt på snaufjellet. Underveis ser vi på noen av dyra som bor i de forskjellige miljøene, tilpasninger til ulike levevis og slektskap mellom dem.
Elevene får kunnskap om
- Eksempler på det biologiske mangfoldet av dyr i Norge
- Hvem er hvem - noen viktige familier av fugler og pattedyr
- Dyrenes liv, tilpasninger og evolusjonære årsaker
Kompetansemål:
Elevene får – ref. relevante kompetansemål fra læreplaner i Kunnskapsløftet 2020 –
- beskrive hvordan forskere har kommet fram til evolusjonsteorien og bruke denne til å forklare utvikling av biologisk mangfold
- utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem
Tips til forberedelser
Utbyttet av et museumsbesøk blir alltid bedre hvis elevene er faglig forberedt og kjenner stoffet noe, for eksempel ved gjennom et prosjektarbeid om norske dyr.
Om opplegget
- Fagområde: Zoologi
- Passer for: 8.-10. trinn
- Maks antall elever: 30
- Hvor: Inne på Zoologisk museum
- Oppmøtested: Utenfor Museumsinngangen
- Når: Hele året
- Lengde: 90 minutter