Undervisningsopplegg for videregående skole

Våre undervisningsopplegg dekker læreplanmål i naturfag, geologi og samfunnsfag. Elevene får lære om biologisk mangfold; planter og dyrs evolusjon og tilpasninger, om økologi og mye mer. De lærer om mineraler og bergarter, om klimaendringer og bærekraftig utvikling.

• Prosjekt klimautfordringen: Hva kan vi endre?

Prosjekt klimautfordringen er tverrfaglig og gir elevene ny kunnskap om klimaendringene, dets løsninger og erfaring med å endre vaner.

• Prosjekt skape: Hvordan ser din klimautstilling ut?

Prosjekt skape er tverrfaglig og lar elevene bearbeide kunnskap om klimaendringer og bærekraft gjennom kreativt arbeid. Prosjektet avsluttes med en utstilling.

• Prosjekt natur: Kan naturen redde klimaet?

Klimakrisen og naturkrisen henger sammen. Prosjekt natur er et tverrfaglig undervisningstilbud for VGS som ser på hvordan naturen kan være løsningen på mange utfordringer.

• KlimaDialog

Med dialog som metode skal elevene reflektere rundt klimaendringer og bærekraftig utvikling.

• Klimabesøk

Utforsk utstillingen "Vi står i det nå" sammen med Klimahusets dyktige klimapedagoger.

• Fugler i bynære områder

Et flygende mangfold av lyd og farger i Botanisk hage. Tilbys hele året.

• Blomster og bier

En lang rekke fascinerende tilpasninger har utviklet seg mellom blomster og pollinerende insekter. Gjennom dialog og aktiviteter vil elevene lære om disse sammenhengene, og om tiltak de selv og skolen kan gjøre for å bevare mangfoldet. Tilbys i perioden mai – juni.

• Våre vanligste plantefamilier

Blomsters bygning, systematikk og enkle kjennetegn på plantefamilier. Tilbys i perioden mai - september.

• Truede dyr

Hva gjør at enkelte dyr havner på Rødlisten som truet, mens andre arter tilsynelatende overlever alle menneskets forsøk på å redusere bestanden?

• Menneskets utvikling

Hvem er vi og hvor kommer vi fra? Lær historien om oss selv, fra vi kom ned fra trærne og til i dag.

• Zoologisk mangfold

Hva er biologisk mangfold? Hvorfor bor det mange dyrearter noen steder og få dyrearter andre steder?

• Trusler mot biologisk mangfold

Om utrydningstruede planter og invaderende fremmedarter.

• Evolusjon og tilpasninger

Hvordan evolusjon tilpasser dyrearter til livet de lever.

• Livets utvikling

Forutsetning for livet på jorda. Fra organisk kjemi til komplekse organismer.