Elevene får kunnskap om
- Sammenhengen mellom blomsters bygning og pollinerende insekter
- Hvorfor insekter er viktige for naturen og for oss mennesker
- Hvordan vi kan jobbe aktivt i hagen for å ta vare på artsmangfoldet
Aktuelle læreplanmål
Kompetansemål etter 10. trinn:
- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold
Tverrfaglig tema; Bærekraftig utvikling:
- Kunnskap om sammenhenger i naturen er nødvendig for å forstå hvordan vi mennesker er med på å påvirke den
Overordnete mål:
- Skolen skal bidra til at elevene utvikler naturglede, respekt for naturen og klima- og miljøbevissthet
- De skal få oppleve naturen og se den som en kilde til nytte, glede, helse og læring
- Skolen skal bidra til at elevene utvikler vilje til å ta vare på miljøet
Forberedelser:
Det er en fordel om elevene kjenner til
- blomsters bygning, og begrepene kronblad, begerblad, pollen og arr
- noen innsektgrupper som pollinerer planter (bier, sommerfugler, fluer og biller)
Tips til etterarbeid:
- lag en blomstereng med ville norske arter i skolegården
- lag innsekthotell; Slik lager du insekthotell - Naturhistorisk museum (uio.no)
- gå ut en vindstille solskinnsdag og undersøk hvilke insekter som besøker hvilke blomster. Noter størrelse, farge og form på blomsten (tegn gjerne en skisse) og skriv ned hvilke typer insekter som besøker blomstene.
Praktisk informasjon:
- Fagområde: botanikk
- Passer for: videregående
- Maks antall elever: 30
- Hvor: Ute i Botanisk hage (Google Maps-lenke)
- Oppmøtested: Utenfor Lids hus (Google Maps-lenke)
- Når: mai – juni
- Lengde: 90 minutter