Hvorfor er dyrene som de er? For å kunne svare på dette spørsmålet ser vi her nærmere på hvordan et utvalg dyr lever, hva de lever av og evolusjonære prosesser som ligger bak.
Elevene får kunnskap om
- Eksempler på tilpasninger med vekt på norske dyr
- Hva er det som driver tilpasninger hos dyr
- Eksempler på evolusjonære prosesser som skaper naturen rundt oss
Kompetansemål:
Elevene får – ref. relevante kompetansemål fra læreplaner i Kunnskapsløftet 2020 –
- gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold
- utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet
- gjere greie for korleis eigenskapar blir arva, og utforske årsaker til genotypisk og fenotypisk variasjon i populasjonar
- utforske korleis evolusjonære prosessar påverkar genlageret til populasjonar, og samanlikne ulike mekanismar for artsdanning
Det er ikke noe for- og etterarbeid knyttet til opplegget, men det er forventet at elevene kjenner begrepet evolusjon og mekanismen bak.
Om opplegget
- Fagområde: Zoologi
- Passer for: Videregående
- Maks antall elever: 30
- Hvor: Inne på Zoologisk museum
- Oppmøtested: Utenfor Museumsinngangen
- Når: Hele skoleåret
- Lengde: 90 minutter