Disputas: Ulf Jørgen Borgen

Ulf Jørgen Borgen vil forsvare sin avhandling "Morphology, phylogeny and taxonomy of osteolepiform fish" for dr. philos.-graden.

Tid og sted for prøveforelesning

6.september 2011, kl. 10:15,Tøyen hovedgård avholdes prøveforelesning over oppgitt emne:

The relationships of fossil and living jawless vertebrates: From Johan Kiaer's and Erik Stensiö's hypotheses to the current phylogenetic trees.

Samme dag, kl. 11:15 på Tøyen hovedgård holdes prøveforelesning over selvvalgt emne:

Where we stand on the mystery of cosmine.

Bedømmelseskomité

• Dr. Philippe Janvier, Museum National d'Historie Naturelle, Paris
  • Dr. Zerina Johanson, Natural History Museum, London
  • Professor Kjell R.  Bjørklund, Natural History Museum, University of Oslo

Leder av disputas

Museumsdirektør Arne Bjørlykke

Sammendrag av avhandling

Avhandlingen har gitt nye detaljerte kunnskaper om morfologi (kroppens bygning), fylogeni (utviklingshistorie) og systematikk (oppdelningen av gruppen i mindre grupper) hos de såkalte osteolepiforme fiskene, en stor gruppe av fossile fisker som for ca. 270 millioner år siden, i slutten av devon-tiden, utviklet seg til de første firbeinte virveldyrene. Det vil si at de langt tilbake i tiden også omfatter våre forfedre. Avhandlingen inneholder detaljerte beskrivelser av nytt material fra devon- og karbon-periodene, blant annet en ny slekt og art som er funnet i sandsteiner fra karbontiden i Asker utenfor Oslo. Sammenligninger mellom ytre og indre strukturer i kroppens bygning hos de forskjellige osteolepiforme fiskene har vist oss nye tendenser i den morfologiske utviklingen innen gruppen, og kan også gi informasjon om hvordan disse fiskene har levd. Disse sammenligningene har også vist hvilke egenskaper som er typiske for forskjellige grupper av osteolepiforme fisker og som derfor best kan brukes for å definere undergrupper, arter, slekter og familier av osteolepiforme fisker. I avhandlingen har systematikken innen gruppen blitt vist på en ny måte. Dette gir en bedre kunnskap om hvordan de forskjellige karaktertrekkene er typiske for gruppen.

Det studerte fossilmaterialet kommer fra Norge, Grønland, Tyskland, Baltikum og England. Forskningen er utført ved Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo og ved Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm, med materiale også lånt inn fra museer i København, London, Newcastle og Berlin.

Publisert 23. aug. 2011 12:41 - Sist endret 27. sep. 2019 12:00