English version of this page

Naturen som offer for krig (ENG)

Hvordan påvirkes naturen av krig? Arrangementet er på Klimahuset i Naturhistorisk museum på Tøyen og holdes på engelsk.

bilde av ginkgo tree

NHM har mottatt frø fra et ginkgotre som overlevde atombomben i Hiroshima. Å plante et tre fra disse frøene i Botanisk hage er et symbol på håp og naturens motstandskraft. På dette arrangementet vil ginkgo-treet vises i en potte, som senere skal plantes i Botanisk hage. Bilde: wal_172619 fra Pixabay.

Naturen er ett av mange krigsofre, og krig har ødeleggende konsekvenser for mennesker og natur. Påvirkningene på naturen som følge av krig kan være vanskelig å vurdere, men har dype effekter på mennesker hvis levebrød er avhengig av dem. Naturen kan også være overraskende spenstig og gi et glimt av håp om forsoning og bedring.

I dette vitenskapelige symposiet samler vi viktige inviterte foredragsholdere for å dele sin forskning og kaste lys over natur, konflikt, utholdenhet og restaurering.

Arrangementet er på engelsk.

Program:

• 15:30    Åse Gornitzka, Pro-rector, University of Oslo. Welcome
  • 15:35    Professor Masakazu Suzuki, Tsukuba Univ. Hibakujumoku as a casualty for war
  • 16:05    Andreas Tollefsen, Senior researcher, Peace Research Institute Oslo (PRIO) and University of Oslo. Nature in the Crossfire: The Environmental Consequences of War
  • 16:35    Karina Barquet, Senior Research Fellow, Stockholm Environment Institute. Transboundary resource management and geopolitics
  • 17:05    Mingle and canapés with two informal talks
  • 17:30   Tomoko Watanabe, Green Legacy Hiroshima Co-founder & CEO of ANT-Hiroshima, and Kevin Koui Naka Meeg, pupil at St. Olav high school Stavanger, Message from the silent witnesses.
  • 17:45    Andreas Løvold, Arborist NHM, and Chikara Horiguchi, Arborist and Board Member GLH. A-bomb trees and arborism
  • 18:00    Hugo de Boer, Research Director NHM, UiO. Closing remarks

Arrangementet er gratis, ingen registrering er nødvendig

Lokasjon Klimahuset