Natur i endring på Forskningstorget

Hvitt telt, med plakater på innsiden, hvor Eriksen snakker med mange besøkende.

Vi hadde hendene fulle med å vise fram treslagene som vokser i fjellet.

Foto: Anders Bryn

Natur i endring representerte NHM på Forskningstorget på Karl Johan i helga. Mange hundre barn og voksne var innom for å teste artskunnskap og gjette hvor den høyeste tregrensa i Norge er.

Fredag 20. og lørdag 21. september var den øvre delen av Karl Johan tettpakket med hvite telt hvor forskere nær og fjern ville vise frem hva de jobber med rundt temaet "miljø". Naturhistorisk museum sendte Natur i endring-prosjektet, et folkeforskningsprosjekt der fjellvandrere i alle aldre kan bruke mobilen til å kartlegge skog- og tregrensene i Norge.

Besøkende fikk bryne seg på å finne navnet på kvister og bilder av de fem treslagene som utgjør tregrensa i Norge - Bjørk, Rogn, Selje, Gran og Furu. De fikk også sette klistremerker på Norgeskartet der de trodde tregrensa er høyest, og høre om rekordtreet på 1404 meter over havet som ble registrert gjennom appen i sommer.

Mange hundre barn og voksne var innom teltet. De gikk videre med litt bedre kjennskap til noen av Norges viktigste trær, og med økt forståelse for klimaendringer i den Norske fjellheimen.

En besøkende titter bak gardina med Inger K. Volden for å se om han gjettet riktig sted for rekordbjørka som vokser på 1404 moh. Solveig fra ISOP-gruppa ved NHM og Eva fra GEco-gruppa viser frem treslagene. Foto: Marit E. Grønbech
Stille før stormen / fredag morgen. Foto: Marit E. Grønbech

Emneord: Folkeforskning, trær, natur i endring, formidling, app, Tre- og skoggrenser Av E.L. Eriksen
Publisert 24. sep. 2019 15:44 - Sist endret 26. mars 2024 13:25