Mini-arbeidsverksted 17 juni

Tidligere denne uken hadde vi et relativt spontant arbeidsverksted her på Naturhistorisk museum i Oslo. Vi fikk nemlig besøk av Jonas fra Havforskningsinstituttet! Han er interessert i å identifisere de vanligste mosdyrene de kommer over når de er ute i felt, og tok kontakt med oss for å høre om det var noen muligheter for samarbeid!

Et bilde av en mann i et labrom som ser på mosdyr under en lupe, med en kvinne som sitter ved siden av og ser gjennom fagbøker.
Her er Jonas godt i gang med å titte på mosdyrene. Ved siden av sitter sommerstudenten Lily og går gjennom mosdyrlitteratur. Foto: Mali Ramsfjell

Det var det jo selvfølgelig! Jo flere som har kjennskap til mosdyr jo bedre (ikke partisk i det hele tatt). Vi fikk kjapt planlagt et mini-arbeidsverksted som ble avholdt mandag 17 juni. Jonas hadde tatt med et par prøver vi kunne titte på der vi fant både cheilostome og cyclostome mosdyr! Blant annet identifiserte vi Crisia eburnea, Crisidia cornuta, Bicellariella ciliata og Schizomavella linearis.

Et bilde tatt gjennom lupe som viser mosdyret Crisidia cornuta
Her ser man en koloni som tilhører mosdyrarten Crisidia cornuta som tilhører ordenen Cyclostomatida. Foto: Mali Ramsfjell

I tillegg til Jonas, så var også sommerstudenten Lily med på arbeidsverkstedet. Noen doktorgradstudenter og en postdoktor var også med på deler av opplegget. Lily prøvde seg på den vanskelige oppgaven med å nøkle mosdyr! Når du identifiserer organismer bruker du i mange tilfeller et verktøy for å skille de ulike familiene, slektene og artene fra hverandre og dette verktøyet kalles en nøkkel.

Bilde som viser en åpen fagbok med bilder av mosdyrslekten Microporella
Et eksempel på hvordan innholdet til en av fagbøkene vi bruker til å identifisere mosdyr ser ut. Her ser man bilder av arter som tilhører slekten Microporella. Foto: Mali Ramsfjell

Alt i alt så var dette mini-arbeidsverkstedet en suksess! I tillegg til dette mer spontane opplegget har vi også planlagt et større arbeidsverksted i Sletvik i oktober med internasjonale eksperter til stede.

Publisert 21. juni 2024 10:17 - Sist endret 21. juni 2024 11:19