Kaffe og Klima: Bærekraft på timeplanen

Hva trengs for å jobbe med bærekraftig utvikling i skolene på en god måte? Hva er det egentlig som bestemmer innholdet i læreplanene, og hvordan har dette temaet blitt behandlet der gjennom tidene?

Se opptak av arrangementet som ble strømmet 4.februar 2021

Vi må også snakke om veien fra læreplaner til klasserommene: Er læreplanene gjennomførbare?

Høsten 2020 ble nye læreplaner innført i den norske skolen. I denne fagfornyelsen er bærekraftig utvikling løftet frem som ett av tre tverrfaglige tema som skal prege undervisningen på tvers av fag.

Vi satt klima og bærekraft på timeplanen sammen med Ole Andreas Kvamme og Astrid Sinnes - spørsmålene de ikke rakk å svare på "live", finner du svar på her. (lenke til PDF)

Ole Andreas Kvamme er førsteamanuensis i religions- og etikkdidaktikk ved UiO, har en doktorgrad om etiske perspektiver på bærekraft i skolen og er medredaktør av boka Bærekraftdidaktikk. Han bidrar i forskningsgruppen som skal evaluere fagfornyelsen, og den første rapporten er klar nå. Lysbildene til Ole Andreas finner du her. (lenke til pptx)

Astrid Sinnes er professor i naturfagdidaktikk ved NMBU og forfatter av flere bøker om utdanning for bærekraftig utvikling. Hennes siste bok "Action, takk" tar for seg hvordan skolen kan inspireres av ungdoms handlingskraft. Lysbildene til Astrid finner du her. (lenke til ppsx)

Publisert 4. feb. 2021 19:02 - Sist endret 12. jan. 2024 09:56