Nyheter om Klimahuset

Publisert 14. jan. 2022 11:08

I Arktis skjer temperaturøkningen tre ganger raskere enn det globale snittet. Hvorfor? Og hva er konsekvensene av det? I 2022 setter Klimahuset ekstra søkelys på Arktis med ny utstilling og arrangementer.

Publisert 17. juni 2021 15:11

For ett år siden åpnet Nordens eneste hus for formidling av klima og klimaendringer. Dagen ble feiret med kake, appeller og åpning av en ny midlertidig utstilling om smelting av breer i Norge.

Publisert 26. mars 2021 11:15

Klimahusets første år har vært preget av stor aktivitet, og som så mange andre kulturinstitusjoner har de kastet seg rundt og raskt blitt digitale.

Publisert 22. des. 2020 13:09

Universitetet i Oslo er blitt kunnskapspartner med Skift – Næringslivets Klimaledere. – UiO skal føre an i miljø- og klimaarbeidet, både nasjonalt og internasjonalt, og være en rollemodell for andre institusjoner og samfunnslivet for øvrig. Vi ser frem til et godt samarbeid med Skift, sier rektor Svein Stølen.

Publisert 4. des. 2020 08:46

Vi drømmer alle om en hvit jul, men kanskje er det en grønnere feiring vi skal ønske oss?

- Jeg har begynt å gi bort bøker jeg har lest, selv om det gjør litt vondt med bøker jeg har blitt glad i, sier Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender når hun skal fremheve noe nytt hun selv har gjort for en grønnere jul.

Publisert 14. okt. 2020 11:07

Klimahuset mottok torsdag åttende oktober førti flotte sitteputer til amfiet. Putene er laget av brukte tekstiler, og viser hvordan resirkulerte stoffer kan få et nytt, langt liv med ny form og funksjon.

Publisert 16. sep. 2020 12:34

Gjennom innovativ og kortreist materialbruk, samspill mellom høyteknologi og lavteknologi og med en stor andel treverk, viser Klimahuset vei for fremtidens byggeløsninger. Dette sier FutureBuilt når de presenterer Klimahuset ved Naturhistorisk museum som forbildeprosjekt.

Publisert 18. juni 2020 12:11

– Mest av alt er vi blitt inspirert til å gjøre noe, sier August Edvinsen, Emelie Anker og Kristian Gjertsen. Vennene var blant de aller første besøkende da Klimahuset åpnet dørene for publikum 17. juni.

Publisert 23. mars 2020 14:09

Klimahuset har mottatt mange gode bidrag etter at vi i januar oppfordret publikum til å sende inn fotografier av vær og vind i Oslo de siste tretti årene. Her er de tre bidragene som ble premiert med Klimahusets gullbillett.

Publisert 5. mars 2020 15:58

Vi har fått inn massevis av flotte værbilder fra Oslos befolkning, og har nå hengt opp de beste av dem i utstillingen i Klimahuset.

Publisert 23. mai 2019 13:46

Den siste måneden har den enorme skolestreiken for klimaet 22. mars vært dokumentert i en fotoutstilling på gjerdene rundt byggeplassen til Klimahuset. Nils Nerhus Rørstad fra Natur og Ungdom Oslo håper enda flere velger å engasjere seg i fredagens store streik.