Klimahuset i 2022: Fra rapportlansering til gjenbruksverksted

Bildet kan inneholde: skjorte, smil, lykkelig, shorts, fritid.

Ministerbesøk i Klimahuset i forbindelse med overlevering av publikums beskjeder. Foto: NHM

I 2022 kunne Klimahuset endelig holde åpent hele året. Her er noe av det huset er blitt brukt til.

Med unntak av strenge restriksjoner i årets første måneder har vi hatt et såkalt normalår i Klimahuset for første gang. I 2022 ble Klimahuset fylt med klesbyttemarkeder, filmvisninger, rapportlanseringer, forestillinger, kreative skaperverksteder, frokostforedrag og samtaler – for å nevne noe.

Totalt har vi hatt 45 utleie- og utlånsarrangementer og over 60 egne og samarbeidsarrangementer. I tillegg har vi hatt besøk av skoleklasser og barnehagegrupper og ligger an til en solid publikumsrekord i utstillingene våre.

Her er noen smakebiter av hva Klimahuset ble brukt til i 2022.

Vi gleder oss til å fylle huset også i 2023!

Bildet kan inneholde: stol, bygning, arkitektur, interiørdesign, dress.
Foredrag for barn om klima med klimapilot Hauk. Foredraget var del av Klimafestivalen §112.
Bildet kan inneholde: bukse, mannskap, fritid, publikum, begivenhet.
Næringslivet var aktive brukere av Klimahuset i 2022. Her fra et seminar med Skift, en medlemsorganisasjon for klimaambisiøse selskaper.
Bildet kan inneholde: yttertøy, frakk, gest, fotograf, videograf.
Regjeringens eierskapsmelding ble presentert fra Klimahuset av næringsminister Jan Christian Vestre.
Bildet kan inneholde: briller, yttertøy, frakk, slips, gest.
Klima- og miljøvernminister Espen Barth Eide besøkte Klimahuset for å motta beskjeder skrevet av publikum som har besøkt utstillingen. Brevene ble overbragt av elever fra åttendeklasse på Lambertseter skole.
Bildet kan inneholde: skjorte, smil, stående, lykkelig, shorts.
Blekkulfklubben hadde forestilling for barn om ren natur og mindre plast. Her med miljødetektiv Karin Gjørv Røraas.
Bildet kan inneholde: stol, menneskelig, begivenhet, publikum, dress.
Frokost i Klimahuset er et nytt konsept i 2022 der publikum får frokost og hører en UiO-forsker fortelle om sin forskning knyttet til miljø og klima. Her er samfunnsgeograf Per Gunnar Røe som snakker om den energivennlige byen og om den kan bli sosialt ekskluderende.
Bildet kan inneholde: tre, bildesign, gass, vindu, vitrinemonter.
Hvilke arter lever i Arktis og hvorfor er flere av dem truet? Kreativitet og kunnskapsformidling gikk hånd i hånd i vinterferien hvor vi hadde skaperverksted med tema Arktis.
Bildet kan inneholde: dressmaker, engineering, t skjorte, vitenskap, deling.
Nesten alle materialene som ble brukt er gjenbruk fra museumsdriften.
Publisert 21. des. 2022 11:51 - Sist endret 12. jan. 2024 09:57