I de nye lærerplanene som trådte i kraft i august 2020 har tverrfaglighet og dybdelæring fått en viktig rolle. Bærekraftig utvikling er løftet frem som ett av tre tverrfaglig tema som skal gjennomsyre undervisningen i større grad. Elevene skal «gjennom arbeid med bærekraftig utvikling utvikle kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst».
Vi tilbyr bærekraftsseminarer på Klimahuset, for mellom 10-50 med varighet på 90 minutter.
Les mer om bærekraftsseminar
Opptak av tidligere seminarer
I 2021 og 2022 holdt Klimahuset en serie seminarer om ulike tema knyttet til undervisning i bærekraftig utvikling, med konkrete eksempler fra skoler som jobber helhetlig med temaet. Under finner du opptak fra tidligere seminarer. For tekstet versjon, trykk på undertekstsymbolet som du finner nederst til høyre som en firkant det står CC på, eller som ser ut som et lite tastatur.
Premiere: Bærekraft på timeplanen
Hvordan man kan jobbe tverrfaglig, med et engasjerende eksempel fra Blindern videregående skole.
Roller i endring
Kan elever, lærere og lokalsamfunn knyttes nærmere sammen i arbeidet med bærekraftig utvikling? Vi fikk besøk fra en skole i Fredrikstad som fortalte om sitt prosjekt «Håp i plast».
Hva sier elevene?
Hva mener elevene om undervisningstilbudet i bærekraft? Tre elever deler tankene sine og utfordrer Utdanningsforbundets leder Steffen Handal.
Dialog som metode
Hvordan kan dialogisk metode bidra til å utvikle elevenes egen forståelse og respekt for ulike perspektiver knyttet til bærekraft? Bli kjent med metoden med eksperter fra foreningen Dialog i praksis. (Dette seminaret ble kun tatt opp som lydfil.)
Er du lærer og har lyst til å ta med klassen til Klimahuset kan du finne mer om de ulike skoletilbudene våre her.