Saintpaulia trues av klimaendringer

Den vilvoksende slekningen til den populære stueplanten saintpaulia trues av klimaendringene. (Foto: Steffen Brøgger-Jensen)

Den ville saintpauliaen trues av fremtidige klimaendringer viser studie fra forskere ved NHM og Universitetet i København.

Saintpaulia er én av de mest vanlige hageplantene i store deler av verden. Den har blitt dyrket og solgt i store deler av verden helt siden en tysk baron for over 100 år siden tok med seg noen eksemplarer hjem fra Tanzania.

Vekstvilkårene for den ville arten har imidlertid blitt forverret, noe denne studien viser.

Genetisk variasjon

- Våre modeller viser at fremtidige klimaendringer vil føre til at blomstens naturlige habitat vil bli redusert. I tillegg har vi funnet ut at planten har størst genetisk variasjon i områdene som er mest påvirket av klimaendringene, sier forsker Dimitar S. Dimitrov ved NHM.

- Dette er svært uheldig fordi den genetiske variasjonen har et stort potensiale for plante- og blomstindustrien. Den kan dessuten fortelle oss mye om hva som driver dannelsen av nye arter.

Ledet prosjekt i København

Dimitar S. Dimitrov har vært leder for dette forskningsprosjektet ved Senter for makroøkologi, evolusjon og klima ved Universitetet I København

Publisert 21. des. 2012 13:10 - Sist endret 4. aug. 2020 10:42