Vikinghagen tar form

I løpet av inneværende år starter arbeidet med å opparbeide Vikinghagen i Botanisk hage. Til helgen kan du få en forsmak.

– I jubileumssesongen 2014 håper vi å kunne vise en fullt ferdig Vikinghage, forteller hagesjef Axel Dalberg Poulsen.

– Men allerede i år inviterer vi til vikingdag i hagen. Det skjer søndag 26. mai, da vi kommer til å fortelle om grønnsaker, rotfrukter, kryddere, fargeplanter, medisinplanter og andre nyttevekster som ble dyrket i Norge i vikingtiden.

Ull og lin

I vikinginspirerte drakter skal botaniker Anneleen Kool demonstrere og fortelle om plantene, mens zoologen Einar Strømnes informerer om vikingenes dyr. Geolog Anne Birkeland er også med, og Nille Glæsel som er ekspert på vikingtekstiler og plantefarging.

Steinhuggeren Eva Stavsøien, som til vanlig er tilknyttet Nidarosdomen, vil også delta på denne søndagen. Hun kommer til å vise hvordan såkalt selvkokende gryter ble laget av kleberstein. I tillegg vil det bli vist hvordan man brukte planter og plantedeler til å farge ull og lin.

Totalt kjenner man til ca. 70 nyttevekster som ble dyrket eller brukt av vikingene i Skandinavia for om lag tusen år siden. En av de vanligste var kvann, som også var en viktig eksportartikkel fra Norge i vikingtiden, blant annet omtalt i sagaene. Hjem fra sine tokter til Middelhavet hadde vikingene med seg druer og koriander, noe forskerne har kunnet fastslå med grunnlag i arkeologiske funn.

Vikingene kastet ut

I år starter oppformeringen av mye av det som skal vokse i vikinghagen, og neste år skal hagen åpnes i forbindelse med NHMs 200-års jubileum. Hvor Vikinghagen skal plasseres, besluttes i samarbeid med en landskapsarkitekt i juni. Det vil komme utførlige skilt og montere eller en paviljong, men ikke noen bygning i vikingstil.

– Det var inspirerende og nyttig å besøke den botaniske hagen i Dublin i desember, forteller Axel.

– Der arbeider de nemlig også med å anlegge en lignende hage og utstilling med vikingtiden som tema. Dette skjer i forbindelse med 1000-årsmarkeringen for slaget ved Clontarf da vikingene ble kastet ut av Irland i 1014. Vikinghagen i Dublin kommer altså også til å bli åpnet i 2014, og det var interessant å utveksle ideer med dem. Jeg fikk kjennskap til disse planene da jeg sist sommer var på et møte i Hellas for bestyrerne av botaniske hager over hele Europa.

Denne artikkelen er også publisert i Palmebladet, gjengitt med tillatelse.

Anneleen Kool og Axel Dalberg under Vikingdagen 2012. Foto: NHM