Her er din første formor

Ill.: Carl Buell/Stony Brook University

Forskere har tegnet et ferskt bilde av pattedyras grein på livets tre. – Revolusjonerende resultater hvis de stemmer, sier Aubrey Roberts ved NHM.

Nye forskningsresultater som kombinerer analyser av DNA og fossiler, tyder på at dyr med morkake, altså alle pattedyr med unntak av pungdyra, oppstod fra en felles forfar kort etter dinosaurenes undergang.

Slike undersøkelser har ikke vært noe alternativ tidligere, forteller mastergradsstudent Aubrey Roberts til forskning.no.

– Hvis man lager ett slektstre ut ifra DNA-analyser og ett på bakgrunn av fossilfunn, får man som regel trær som ser helt forskjellige ut.

– Det er spennende at forskerne nå slår sammen analysene. Det kan lede til nye oppdagelser. Men det er mye usikkerhet knyttet til slik forskning, advarer Roberts.

– Dersom resultatene til Maureen O’Leary og co virkelig stemmer, er de revolusjonerende. Men jeg er nok litt skeptisk.

Les hele saken på forskning.no

Publisert 8. feb. 2013 11:19 - Sist endret 5. aug. 2020 11:08