«Ida»-pris i Paris

Barneboken om Ida, Naturhistorisk museums mest berømte fossil, er tildelt Les Prix La Science se Livre for beste vitenskapelige bok for barn.

Forsiden av "Ida - L'extraordinaire histoire d'un primate vieux de 47 millions d'années". Ill.: Albin Michel Jeunesse. Bestill på amazon.fr

– Dette er kjempemoro! Dette er en fin vitamininnsprøytning, nå som vi jobber hardt med siste bok i denne trilogien om fossiler, sier førsteamanuensis Jørn Hurum ved Naturhistorisk museum (NHM).

Sammen med illustratør Esther van Hulsen og medforfatter Torstein Helleve, NHM, har han gitt ut Ida og Monsterøglene på Svalbard, i tillegg til Faktaløveboken Utrolige dinosaurer.

Formidling til barn

Les Prix La Science se Livre deles ut ved et vitenskapelig arrangement som finner sted på beste vestkant i Paris. For 18. gang hedres en vitenskapelig bok for voksne og en for barn, og det er naturligvis den siste kategorien Ida har vunnet.

Prisen gis til en bok for originalitet i temavalg, innholdets vitenskapelige kvalitet, og mulighetene boken gir for formidling til barn.

Prisvinneren blir delt ut til alle bibliotek og ungdomsskoler i Hauts-de-Seine, et "département" med rundt 1,5 millioner innbyggere like vest for Paris. Til sammen vil 250 eksemplarer blir fordelt.

– En fantastisk hyggelig nyhet

Prisen overrekkes den 22. januar av Claudie Haigneré, tidligere astronaut, tidligere forskningsminister og nåværende leder for Cité des Sciences i Paris. Esther van Hulsen vil motta prisen på vegne av teamet bak boken.

– Dette var virkelig en fantastisk hyggelig nyhet. Vi gleder oss til siste boken i denne trilogien og er stolte og glade for den gjeve prisen Ida har fått, sier Hege Eikenes Randen, redaksjonssjef i Barne- og ungdomsredaksjonen i CappelenDamm, bokens norske forlag.

Oversettelsen til fransk er støttet av NORLA (Senter for norsk skjønn- og faglitteratur i utlandet).

Av Torstein Helleve, kommunikasjonsleiar NHM
Publisert 8. jan. 2014 15:01 - Sist endret 19. mai 2022 09:34