PRESSEMELDING: Naturhistorisk museum får tre millioner til innkjøp av «Idas venner» av Sparebankstiftelsen DNB

Kjøper unik fossilskatt fra stedet der det verdensberømte primatfossilet «Ida» ble funnet.

Jørn Hurum mottar sjekken på tre millioner kroner fra gavesjef Sissel Karlsen. Foto: Sverre Chr. Jarild/Sparebankstiftelsen DNB

«Ida», eller Darwinius masillae som det vitenskapelige navnet er, ble verdenskjent ved lanseringen i mai 2009. Stedet hun ble funnet, heter Messel, og ligger i nærheten av Frankfurt i Tyskland. Området er kjent for sine rike fossilforekomster.

Naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo (NHM) fikk tilbud om å kjøpe den siste store samlingen av Messel-fossiler i privat eie, men prisen var for høy for museets budsjetter. Men en søknad til Sparebankstiftelsen DNB førte fram.

– Det vi falt for i denne søknaden, i tillegg til selve prosjektet, er det sterke engasjementet personalet, med Jørn Hurum i spissen, har for sitt arbeid. De evner både å drive seriøs forskning på internasjonalt nivå, samtidig som de formidler naturvitenskap til barn på en strålende måte, sier gavesjef Sissel Karlsen i Sparebankstiftelsen DNB.

– Denne fantastiske gaven gir oss sjansen til å fortelle enda bedre historier fra Europa for 47 millioner år siden. Dette er førsteklasses fossiler av noen av de første hestene, flaggermusene og selvsagt primatene, sier professor Jørn Hurum ved NHM.

Om noen år vil Messel-fossilene bli viktige deler av de nye utstillingene «Livets utvikling» og «Menneskets utvikling», som skal åpne i det rehabiliterte Brøggers hus (Geologisk museum). Men allerede mot slutten av året ønsker NHM at den nye fossilskatten kan vises fram for publikum. Mens Brøggers hus er stengt, skal nemlig de geologiske godbitene få plass sammen med de zoologiske utstillingene i nabobygget Robert Colletts hus.

Sparebankstiftelsen DNB er den største av Norges 24 sparebankstiftelser, og den stiftelsen i Norge som bruker mest midler på allmennyttige formål. Stiftelsen støtter prosjekter som skaper engasjement, som har verdi over tid, som involverer frivillige og som gir et positivt bidrag til barn og unge. Ønsket er at kapitalen skal være en inspirasjonskilde for enkeltmennesker og ulike typer organisasjoner, slik at de kan få realisert sine ideer og tiltak til glede for allmennheten.

Les også: Milliongave sikrer Naturhistorisk museum unik fossilsamling (Uniforum, 1. mars 2015)

Publisert 2. mars 2015 15:47 - Sist endret 19. mai 2022 09:28