Kan mineraler vokse?

Både barn og voksne ble fascinert av kvartskrystallene fra Sørli utstilt på Forskningstorget.

Kan mineraler vokse? Dette var temaet som mineraloger fra NHM presenterte på Forskningstorget 2018.

NHM sin mineralogigruppe viste frem sin aktuelle forskning til publikum fredag 21. og lørdag 22. september på forskningstorget ved Universitetsplassen i Karl Johans gate.  Forskningstorget er et arrangement under forskningsdagene i Oslo som gir et innblikk i noe av det Norges fremste forskere arbeider med i dag. Forskning som søker å bidra til en bedre fremtid for oss alle.

NHM sitt mineralogitelt på Universitetsplassen.

Årets hovedtema for forskningstorget var oppvekst og mineralogigruppen ved NHM spurte «kan mineraler vokse?». Ja, det kan de. Jorden er i kontinuerlig forandring og nye mineraler vokser (krystalliserer) hver eneste dag i jordens indre og på jordens overflate, for eksempel, når lava (flytende stein) føres til overflaten under et vulkanutbrudd og avkjøles.

En jente spør Nanna om krystallisasjonsprosesser som vitner om høy kompetanse blant de yngste besøkende.

Doktorgradsstudent Nanna Rosing-Schow og teknisk assistent Eirini Zacharaki gjennomførte eksperimenter på Universitetsplassen som demonstrerte hvordan store krystaller, i dette tilfellet saltkrystaller, kan vokse i løpet av sekunder fra en nedkjølt væske.

Øyvind forklarer at blyant består av mineralet grafitt og ikke av bly.

Doktorgradsstudent Øyvind Sunde og universitetslektor Marit Elisabeth Grønbech forklarte kjemisk sammensetting og krystallstrukturen til mineraler, og hvordan disse egenskapene er nyttige for oss i hverdagslivet. Visste du at blyant ikke er laget av bly, men av mineralet grafitt? Visste du at sminke inneholder glimmermineralet muskovitt («kråkesølv»)?

Den 1,5 tonn tunge steinen fra Sørli er dekket av flere tusen kvartskrystaller - hovedattraksjonen på forskningstorget.

Hovedattraksjon i mineralogiteltet på Universitetsplassen var en 1,5 tonn tung stein dekket av flere tusen kvartskrystaller. Steinen kommer opprinnelig fra Sørli i Trøndelag og ble dannet i Triastiden under et jordskjelv for 240 millioner år siden. Kvartskrystallene vokste (krystalliserte) fra en varm væske som ble pumpet opp fra jordens indre under jordskjelvet. Kvartskrystallene er 240 millioner år gamle, men vokste bare i løpet av noen dager. Dannelseshistorien av kvartskrystallene fra Sørli ble nettopp publisert i forskningstidskriftet «Minerals» http://www.mdpi.com/2075-163X/8/5/175.

Transport av den 1,5 tonn tunge steinen fra Sørli som ble stilt ut på Universitetsplassen.

Emneord: Mineral, Mineralogi, Forskningstorget, Sørli, Kvarts Av Axel Müller
Publisert 2. okt. 2018 09:31 - Sist endret 9. okt. 2018 10:45
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere