Hvorfor stiller vi ut avstøpninger og ikke ekte fossiler?

Vi blir ofte spurt om hvorfor vi ikke stiller ut de ekte dinosaurene. Det er flere grunner til at vi stiller ut avstøpninger.

For det første blir vanligvis dinosaurer sett på som nasjonalskatter på lik linje med pyramider og vikingskip. En nasjon vil derfor beholde de originale fossilene selv.

For det andre er det et spørsmål om økonomi. Noen ekte dinosaurskjelett er til salgs, men det er ofte snakk om titalls millioner kroner for et slikt skjelett.

En tredje grunn er av praktisk art - fossile knokler er enten veldig skjøre (når de ikke er mineraliserte) eller ekstremt tunge (når de er mineraliserte). Mineraliserte fossiler dannes ved at vannet i sedimentet rundt fossilet tar med seg små mengder av mineraler inn i hulrommene i knokkelen. Over lang tid kan da alle små hulrom i knokkelen bli fylt med mineraler.

På hver sin måte gjør dette det vanskelige å stille ut ekte knokler. Dessuten kan fossile knokler for det meste bare ligge flatt i glassmontre og ikke monteres som oppreiste skjeletter.

Av en eller annen grunn har det blitt vanlig å vise skjeletter i museer oppreist - som om dyrene fortsatt skulle ha sener, muskler og skinn som et usynlig lag på utsiden av skjelettet. Denne utstillingsmåten krever et robust reisverk for å holde alle knoklene på plass. Derfor er det mest vanlige å lage hule avstøpninger. Slike avstøpninger er "perfekte kopier av utsiden til knoklene" og innvendig er de hule slik at metallstenger kan tres inn i hver knokkel som støtte. Hulrommene blir så fylt igjen av byggskum som gjør at knoklene sitter fast.

Hvordan lager vi avstøpninger?

En avstøpning er en perfekt tredimensjonal kopi av utsiden til en knokkel. Avstøpninger lages i flere trinn:

1. Laging av form

• Først renses den ekte knokkelen for sand og leire.
  • Deretter pensles det silikonmasse på knokkelen. Silikonen er flytende, som smeltet softis, og legger seg nedi alle ujevnheter på knokkelen. Silikonen stivner så til et gummiaktig avtrykk av yttersiden av knokkelen.
  • På utsiden av silikonen lager vi en støttekappe. En støttekappe er en ekstra avstivning av silikonavtrykket og kan lages i gips eller et annet støpemiddel.
  • Når støttekappen har stivnet tar vi den forsiktig av.
  • Deretter fjerner vi forsiktig silikonavtrykket fra knokkelen.
  • Til slutt renser vi knokkelen og legger den trygt tilbake i museets samlinger.

Formen som består av silikonavtrykket av yttersiden av knokkelen og støttekappen er nå ferdig til bruk og vi kan lage avstøpningen.

2. Støping i form

• Vi setter sammen silikonavtrykket med støttekappen og lager et hellehull i formen.
  • Vi må nå bestemme hvilke materiale vi vil lage avstøpningen i. Før var det mest vanlige gips. Dette brukes fortsatt, men tåler ikke mye transport eller at publikum tar på avstøpningen. I dag lager vi de fleste avstøpninger i hurtigherdende plasttyper. Vi er alltid ute etter et avstøpningsmateriale som er mest mulig flytende når vi heller det inn i formen. Jo mer flytende et produkt er, jo mindre luftbobler inneholder det og dermed blir avstøpningen mer perfekt. Kvaliteten på en avstøpning avgjøres av hvor lite luftbobler som kan sees.
  • Avstøpningsmateriale helles så inn i formen og vi må vente til massen har herdet.
  • Åpning av formen er alltid spennende - er avstøpningen så bra som vi håper, eller har noen luftbobler låst seg i formen?
  • Til slutt farges avstøpningen med brent oker i forskjellige fargenyanser slik at den ser mest mulig ut som den ekte knokkelen.

Er en avstøpning ekte eller falsk?

• En avstøpning er ikke det ekte fossilet, men en perfekt kopi av utsiden til fossilet. Forskere over hele verden jobber ofte med avstøpninger når de beskriver knoklene til dinosaurer. Det eneste de ikke kan gjøre med en avstøpning er selvsagt analyser av det indre av knokkelen med røntgen eller andre teknikker.
  • Falske avstøpninger er det samme som skulpturerte knokler. Skulpturerte knokler lages av en kunstner etter tegninger forskerne har laget når de studerte de ekte fossilene. Disse kan ikke brukes i forskning.

Alle skjelettene i vår utstilling er avstøpninger.

Avstøpning og formarbeid