Allosaurus

Foto: Per Aas, NHM

Allosaurus var en stor, kraftig rovdinosaur som levde på den platen Nord-Amerika ligger på i dag i slutten av juraperioden.

Dette er 50 millioner år før tyrannosauridene utviklet seg. En gjennomsnittlig Allosaurus var 10,5 m lang, 5 m høy og veide opptil 4 tonn. Hodet kunne bli over 90 cm langt. Det hadde store kraftige kjever med skarpe sagtakkede tenner som var bøyd bakover. Disse kunne bli 10 cm lange. Hos noen individer er det telt over 70 tenner. Et unikt kjeveledd gjorde at Allosaurus kunne åpne gapet mer enn noen annen dinosaur. Over hvert av øynene hadde Allosaurus karakteristiske beinutvekster. Det store hodet ble holdt oppe av en kraftig s-formet nakke og rygg. På magen hadde Allosaurus "hengende ribbein" (gastralier), dvs. tynne, skjøre ribbein i mageregionen som ikke var festet til ryggraden. Gastraliene fungerte som støtte og beskyttelse for indre organer som lunger, hjertet, magesekk, tarmer m.m.

Allosaurus ble beskrevet av forskeren Marsh i 1877. Han merket seg at den hadde annerledes ryggvirvler enn andre dinosaurer beskrevet på den tiden, og ga den derfor navnet Allosaurus som er gresk og betyr "annerledes øglen". Som alle rovdinosaurer gikk Allosaurus på to sterke, velbygde bakbein, og den hadde en lang, stiv og kraftig hale. Halen fungerte som motvekt til det store hodet, men var også et viktig balanseredskap. Allosaurus' armer var små med tre fingre på hver hånd. Disse hadde opptil 25 cm lange kvasse, krumme klør som Allosaurus brukte for å fange, holde fast og drepe et byttedyr.

Foto: Per Aas, NHM

Allosaurus er den vanligste rovdinosauren i Morrison-formasjonen, en lagpakke som strekker seg over flere stater i USA (Montana, Wyoming, Sør-Dakota, Utah, Colorado, New Mexico og Oklahoma). På utgravningsstedet Cleveland-Lloyd i Utah er det funnet over 60 hele eller nesten hele skjeletter av små og store Allosaurus-individer. På samme sted er det også funnet planteetende dinosaurer som Camarasaurus, Stegosaurus og Camptosaurus. Sannsynligvis sto alle disse på menyen til Allosaurus. Et annet sted i Morrison-lagpakken er det funnet Allosaurus-bitemerker på et skjelett av Apatosaurus, en langhals som kunne bli over 25 m lang. Om Allosaurus selv har nedkjempet og drept denne er usikkert. Trolig har en enkelt Allosaurus ikke hatt så mye den skulle sagt mot en voksen slagkraftig Apatosaurus, men en unge derimot vil den lett ha vært i stand til å felle. Dersom Allosaurus jaktet i flokk, som mange forskere tror den gjorde, ville selv ikke en voksen Apatosaurus ha vært trygg. Mye tyder på at Allosaurus også var en åtseleter. Det kan tenkes at den har spist på Apatosaurus-kadaveret etter at den var død.

Publisert 25. jan. 2010 11:28 - Sist endret 19. okt. 2011 11:19