Fakta om zoologi

syngende blåstrupehann på lavdekket stein

Zoologi er vitenskapen om dyr. Ordet zoologi stammer fra det greske ordet for dyr (zoon) og det greske/latinske ordet for lære (logos). Zoologi omfatter vitenskapelige studier av alle aspekter ved dyrs liv og evolusjon, inkludert genetikk, cellebiologi, morfologi, anatomi, fysiologi, økologi, atferd, taksonomi (beskrivelse og navngiving av arter) og systematikk (kartlegging av dyrs innbyrdes slektskap gjennom evolusjon).

• Isbjørn Isbjørn

Isbjørnen er verdens største rovdyr som lever over havets overflate, og er selve symbolet på Arktis.

• Tarsier Primater

Primatene, dyregruppen vi selv tilhører, er på mange måter en primitiv pattedyrorden.

• BjørnVåre store rovdyr

Når vi snakker om "våre store rovdyr" er det de fire fastlandsrovdyrene bjørn, ulv, jerv og gaupe vi sikter til.

• T-rexen Stan, som står i Geologisk museumDinosaurer

Dinosaurene levde i tidsrommet fra midtre trias til slutten av kritt, dvs. gjennom ca. 165 millioner år (mesozoikum – dinosaurenes tidsalder).

• Fra National Geographics dokumentar "Death of a Sea Monster"Marine øgler

De største og mest fryktinngytende rovdyrene som noensinne har eksistert, levde i jura og kritt. De hadde lange kraftige kropper på rundt 10 meter.

• T-rexen Stan, som står i Geologisk museumMammuter

Mammuten var et elefantdyr med tykk, mørk pels. Den levde i områder med kaldt klima, blant annet i Norge. Nå er mammuten utdødd.

• BilleNorges biller

Billene er en av de mest artsrike dyregruppene i vår fauna, og inneholder mange av de artene som er mest utsatt for endringer i naturen.

• Gresshoppe Norges gresshopper

Norske arter innen ordenen gresshopper (Orthoptera) og andre gresshoppe-lignende insekter (dvs. kakerlakker og saksedyr).

• SommerfuglNorges sommerfugler

I Norge er det registrert over 2000 arter av sommerfugler.

• Veps Norges veps

Veps omfatter hele ordenen Hymenoptera. Det betyr at vi her finner insekter som maur, humler, bier, planteveps og snylteveps.

• ØyenstikkerNorges øyenstikkere

Norske arter innen ordenen Odonata med to underordener: Zygoptera (vannymfer) og Anisoptera (libeller og øyenstikkere).

• Edderkopp Edderkopper og et par skorpioner

Edderkopper har levd på jorda i nærmere 400 millioner år. De har invadert det meste av landjorda..

• FluehodeVåre minste husdyr

Under lister, bak kjøkkenbenker og i sengetøyet lever våre minste husdyr sitt stille, bortgjemte liv.