Våre minste husdyr: Fugleloppe

Ceratophyllus gallinae

Orden: Lopper

ROM: Loft/Soverom

Fugleloppe kan finnes hos mange fuglerarter, men er også vanlig på høns og kalles derfor ofte hønseloppe. Den voksne loppen er 2-3 mm lang og brunsvart. Den kan hoppe 6-8 cm høyt, og 10-15 cm langt. Larvene er brunlige og opp til 5 mm lange.

Fugleloppe er vanlig og utbredt over hele landet.

Eggene legges og larvene utvikler seg i fuglereder om våren og forsommeren mens redet er bebodd. Loppene utvikler seg til ferdige insekter i løpet av sommeren og høsten, men blir værende i redet til neste vår. Når solen begynner å varme på vårparten kryper de frem for å finne seg en vertsfugl de kan suge blod fra. På denne tiden kan man gjerne finne flere hundre lopper samlet på ett sted, gjerne i fuglekasser som ikke har blitt rengjort i løpet av vinteren. Dukker det ikke opp fugler, begynner loppene å spre seg rundt i omgivelsene.

Veien fra fuglereder under takpanner, i ventiler eller husvegger, til åpne soveromsvinduer o.l. er ikke lang. Det derfor ikke uvanlig at fugleloppene dukker opp innendørs i perioden fra mars til begynnelsen av juni. Ellers kan man lett bringe lopper inn i huset dersom man på tur i skog og mark har kommet i kontakt med et gammelt fuglerede eller et annet ansamlingssetd for loppene.

Loppene er hissige til å bite i linninger, rundt midjen og ankler, hvor klær og sokker strammer. Merkene etter stikkene står ofte i grupper eller rekker. Der kan være vanskelig å spore opp på klærne, men finnes ofte i sengen.

I bolighus vil loppene dø etter noen dager, høyst 1-2 uker. Fugleloppene kan overleve på menneskeblod, men i huset er det for tørt til at de kan overleve. Det er mulig at hytter o.l. med relativ høy luftfuktighet kan gi grunnlag for loppene til å formere seg på menneskeblod.

Har man bare fått med seg noen få loppe etter en skogstur, er det ingen grunn til å sette igang noen form for bekjempelse. det blir noen bitt, og så er man ferdig med det. Dersom det stadig dukker opp lopper, må man forsøke å finne ut hvor de kommer fra, og så fjerne sprednings- eller formeringsmulighetene. Gamle fuglereir er her nøkkelordet.

Publisert 18. nov. 2009 17:04 - Sist endret 8. nov. 2013 11:12