Våre minste husdyr: Sølvkre

Lepisma saccarina

Orden: Archaeognatha

ROM: Bad/Kjeller

De voksne insektene er 7 - 11.5 mm lange. Kroppsformen er noe flatttrykt, langstrakt og avsmalnende bakover. Kroppen er dekket av små, blanke skjell og bakerst har dyret tre lange haletråder.

I Norge forekommer sølvkreet kun i hus, og den er kjent nord til Bodø.

Sølvkreet trives best på varme steder med høy luftfuktighet, og påtreffes gjerne i bad og på kjøkken. De er lyssky, og kommer frem om natten for å spise. Om dagen gjemmer de seg bort i sprekker, under gulvfliser og gulvbelegg, under kjøkkenbenker, bak fliser og paneler etc. Sølvkreet spser på alle slags stivelses- og sukkerholdige stoffer som brødsmuler, mel, gryn, tapetklister osv. De spiser også gjerne på proteinholdige stoffer som døde insekter, og i tarmen har de enzymer som gjør at de også kan fordøye papir.

Sølvkreet har liten betydning som skadedyr, og er mer til sjenanse enn til skade. Siden sølvkreet er avhengig av relativt høy fuktighet, er den beste måten å bekjempe dyrene på å tørke ut rommet. Dette kan skje ved oppvarming og forbedret ventilasjon. Støvsuging er å foretrekke fremfor vasking da vasking øker fuktigheten. Husk da å tilintetgjøre innholdet i støvsugerposen etterpå, ved brenning eller frysing.

Publisert 18. nov. 2009 17:03 - Sist endret 8. nov. 2013 11:25