Publisert 21. juli 2016 14:30

Skoleelever leverte viktige bidrag da det for første gang ble gjort en undersøkelse av insektmangfoldet i Botanisk hage. Samarbeidsprosjektet med Hersleb videregående skole er starten på en kartlegging av insekter i hagen.

Publisert 14. apr. 2016 10:59

Det er ikkje lett å vere dame i Andeby! NHM-professor Arild Johnsen fortel om endenes brutale kjønnsliv.

Publisert 14. apr. 2016 09:37

Er det ein måneblåvassnymfe eller ein takrøyraugestikkar du har funne? Tiriltungeblåvinge eller lakrismjeltblåvinge? Med dei nye bestemmingsnøklane på nett er det enkelt å finne svaret.

Publisert 4. apr. 2016 14:44

Et stokkand-reir kan inneholde egg som er befruktet av flere forskjellige hanner. Det er ikke så godt å vite hvem som er faren til Ole, Dole og Doffen i Andeby.

Les saken på titan.uio.no

Publisert 1. apr. 2016 10:08

Frosker og padder hadde en mye større betydning for vikingene enn tidligere antatt. En nå utdødd paddeart var mellom annet spesialist på musefangst, forteller zoolog Petter Bøckman.