100-årsjubileum for oppdagelsen av hafnium

hafnium mineral i sølvfarge

Hafnium er et grunnstoff som er et sølvhvitt, mykt og smibart metall. Det ble oppdaget omtrent samtidig i København og Oslo.

I Oslo var det den verdensberømte norske geokjemikeren Victor Moritz Goldschmidt ("Father of modern geochemistry"), som fant hafninum i et mineral. Goldschmidt jobbet da ved Geologisk Institutt og Mineralogisk-Geologisk Museum (en del av NHM fra 2000) ved Universitetet i Oslo.

Men også i København ble hafnium oppdaget omtrent samtidig.

Goldschmidt og medforfatter Thomassen rakk ikke å publisere sine funn først, og grunnstoffet fikk navn etter det latinske navnet for København - Hafnia.

Forskningsarbeidet til Goldschmidt, i samarbeid med W.C. Brøgger, startet mens han var gymnasiast, og hans første artikkel ble publisert da han var 18 år gammel. Biografien hans, skrevet av Brian Mason i 1992, er gratis tilgjengelig fra the Geochemical Society.

Les mer på forskning.no om oppdagelsen av grunnstoff 72 og hafniums geokjemiske betydning.

det periodiske system
Da Dimitri Mendeleev systematiserte de kjemiske egenskapene til grunnstoffene i forløperen til vårt periodesystem i 1869, var det flere «ledige ruter» i hans system. I 1922 var hafnium (72Hf) and rhenium (75Re) de to eneste gjenværende ledige rutene som senere skulle vise seg å innehode stabile (ikke-radioaktive) grunnstoffer som det var mulig å finne i naturen.

Av Reidar G. Trønnes
Publisert 5. jan. 2024 12:14 - Sist endret 21. juni 2024 15:38