Steinhagen - ny utstilling i Botanisk hage fra mai

Bildet kan inneholde: bildekk, azure, tre, berggrunn, skulptur.

Frosk og fabeldyr i kleberstein vil vise seg for den som tar seg tid til å studere klebersteinen fra Nidarosdomens restaureringsverksted. Foto: Dag Inge Danielsen

I slutten av mai åpner den lenge planlagte Steinhagen på plenen foran museumsinngangen lengst nord i Botanisk hage. Det blir en utstilling som forteller om skapelsen av Norge. Målgruppe er hele familien, men viktigst er barna.

Den ene delen av anlegget består av en steinsti, som starter med steinamfiet i skråningen mot Oldemors hage og fortsetter på høyre side av gangveien. Den består av til sammen syv soner. Hver av dem har flotte steiner som viser geologiske hendelser av stor betydning for formingen av Norge.

Sonene er ordnet kronologisk, slik at de yngste kommer først, og den eldste kommer bakerst – med nesten 3 milliarder år gammel gneis fra Finnmark.

På venstre siden av gangveien er det grupper av steiner som forteller om kulturhistorie eller rett og slett er dekorative. Her er store piknikbord av skifer, slik du kan finne på gamle setre og rasteplasser. Her kan du beundre knallrosa steiner. Og her vil du møte fabeldyr i kleberstein hugget av Nidarosdomens restaureringsverksted.

– Hovedmålet med anlegget er å formidle geologi gjennom å skape nysgjerrighet. Vi ønsker at små barn og familier skal ta i bruk området, klatre på steinene og utforske dem, sier geologiformidler Anne Birkeland, som begynte planleggingen av Steinhagen i 2017.

To folk med vernehjelm og gul vest som jobber på et slags byggeområde
Prosjektleder Finn Ervik i samtale med geolog Anne Birkeland om plassering av steinene. Foto: Dag Inge Danielsen

Hele Norge er med

Steinene ble samlet inn fra hele Norge før pandemien, de fleste gitt som gave. De ble valgt ut av geologkollega og ektemann Stein Olerud, som reiste Norge rundt for å finne de vakreste steinene i samråd med lokal steinindustri.

Foruten Anne Birkeland har museets plangruppe bestått av prosjektleder Finn Ervik og Mai Linn Østlie som er spesialist i naturformidling for barn. Sammen med museets designere har de tre lagt mye arbeid i å forme enkle skilt som passer for både barn og voksne – og som kan forstås uten å beherske geologiske faguttrykk.

En gul lapp med konkurransespørsmål om krystaller og steiner
Hver av steinene blir utstyrt med en oppfordring og ett spørsmål for barn. Foto: Dag Inge Danielsen

Hver av steinene vil få egne tekster som snakker til barn. De blir oppfordret til å foreta seg noe, som å kjenne på overflatestrukturen eller studere stripene i steinen. Og de får et spørsmål å besvare.

Andre skilt taler mest til de voksne. Her vil du finne forklaringer og bakgrunnsinformasjon. Ved inngangen til anlegget vil du møte skilt som forteller hva geologiske nøkkelbegrep betyr.

Skulpturer fra Trondheim og Larvik

Anleggsarbeidene pågikk utover høsten og vinteren. Hovedparten av steinene ble plassert ut i første del av februar. Åpningsdato er ikke bestemt, men anlegget tas i bruk før sommeren. Det siste elementet komme på plass i august.

Mann som ser gjennom hullet til en stor stein
Kunstneren Martin Kuhn i arbeid med larvikittskulpturen. Foto: Martin Kuhn

– Vi har hele tiden ønsket oss en skulptur i tillegg til klebersteinen vi har fått fra Nidarosdomen, forteller Finn Ervik. –  Oppdraget gikk til kunstneren Martin Kuhn som nå jobber med å forme en diger skulptur i larvikitt fra Tjølling. Den får ulike overflater og en tunnel som barn kan krype gjennom.

Tørrlagt gangvei

Ved siden av geologiformidlingen var det også et mål for museet å skape et møtepunkt og en ny utendørs arena.  I skråningen mot Oldemors hage ble det forrige vinter anlagt et lite amfi i ringerikssandstein. Dette er i første rekke beregnet på skoleklasser. Her finnes noen steiner som ble formet av siste istid – og som derfor forteller den yngste delen av historien i anlegget.

Byggeplass med gravemaskin
Steinene ble plassert ut i februar. I forgrunnen ser du masikvartsitt fra Finnmark, en lagdelt stein med kvarts og glimmer. Glimmeren er grønn fordi den inneholder mye krom. Foto: Dag Inge Danielsen

Lenge har det vært et problem at nedbør samler seg som overvann på gangveien til museumsbutikken. Nå er området blitt drenert, slik at det blir mulig å komme tørrskodd og trygt fram til utstillingene.

Steinhagen består av mer enn 30 enkeltsteiner. Arkitektfirmaet Landskaperiet har tegnet anlegget med utgangspunkt i museets skisser. Skaaret Landskap har stått for anleggsarbeidene. Sparebankstiftelsen DNB har bidratt med 6,2 millioner kroner.

Av Dag Inge Danielsen
Publisert 11. apr. 2024 13:55 - Sist endret 21. juni 2024 15:38