Hva er bedre enn en dinosaur? To dinosaurer!

illustrasjon av to dinosaurer, en voksen og et barn av arten Hypacrosaurus

Zara og Zelda. Illustrasjon: Esther van Hulsen

I fjor kunne Naturhistorisk museum dele nyheten om at vi i løpet av 2024 stiller ut Norges første ekte dinosaurskjelett, en Hypacrosaurus stebingeri med kallenavn Zelda. Nå kan vi dele nyheten om at også et mindre skjelett av samme art flytter inn i museet.

"Jeg visste at Zelda som Sparebankstiftelsen DNB kjøpte i fjor egentlig var funnet sammen med et mindre skjelett av samme art, men at vi skulle klare å stille ut begge trodde jeg ikke var mulig", sier professor i paleontologi ved Naturhistorisk museum, Jørn H. Hurum.

Under utgravningen av dinosauren Zelda som ble kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB i 2023, ble det oppdaget at et mindre individ lå sammen med det store skjelettet. Det viste seg å være en ung dinosaur av samme art. Dette var et uvanlig funn. Begge er av andenebbdinosauren Hypacosaurus. Arten er allerede kjent for å ha redekolonier flere steder i Nord Amerika og hadde antagelig barnepleie ettersom små unger er funnet i redene med slitasje på tennene. Dette tyder på at de har fått mat i redet etter at de er klekket.

Begge skjelettene ble satt sammen og tilbudt for salg. Først ble de tilbudt sammen, men ikke solgt. Det lille skjelettet ble senere solgt til en privat samler. Høsten 2023 kjøpte Sparebankstiftelsen det voksne skjelettet Zelda for permanent utstilling på Naturhistorisk museum i Oslo.

Dinosaurene som nå kommer på Naturhistorisk museum, levde i Nord Amerika for 74 millioner år siden, på slutten av dinosaurenes tidsalder. Hypacrosaurus var en stor planteeter. Den var en type andenebbøgle (hadrosaur) som gikk både på to og fire bein. Navnet har dinosaurgruppen fått etter det brede nebbet de hadde som snute. Kjønnsbestemmelse av dinosaurskjeletter er vanskelig, for ikke å si umulig, så denne gangen har vi valgt å gi dem kvinnenavn for å veie opp mot de to andre dinosaurskjelettene vi har i samme utstilling som har mannsnavn.

Å gjenforene de to skjelettene og fortelle historien om barn, reder, flokk og vekst vil gi utstillingen et enda større løfte enn Zelda alene. Formidlingen rundt vil kunne fokusere enda mer på spørsmål vi ofte får fra besøkende barn som:

• Tok dinosaurene seg av barna sine?
  • Hvordan fikk dinosaurene barn?
  • Levde dinosaurene sammen i flokk?
  • Hvordan så dinosaurbarn ut?
  • Samlet dinosaurene seg på «fuglefjell», slik deres slektninger fuglene i dag, for å lage reder?
  • Hvordan vokste dinosaurene?
  • Hvor små var dinosaurene når de ble klekket?

Det er tydelige forskjeller på Zelda og Zara, spesielt godt kan man se endringen av hodet, der den voksne Zelda har en kam, mens dette ikke sees hos den unge.

Dinosaurene eies av Sparebankstiftelsen DNB, men vil stå utstilt permanent på Naturhistorisk museum.

Fakta om dinosaurskjelettet Zelda:

• Art: Hypacrosaurus stebingeri
  • Funnsted: Blackfeet Indian Reservation, Glacier County, Montana, USA
  • Geologisk formasjon: Two Medicine Formation
  • Alder: Sen Kritt, Campan (80-74 millioner år)

• Lengde: 7,5m

Nesten like stor som Tyrannosaurus

Ifølge oppdagelsene til paleontologen J. R. Horner, var Hypacrosaurus uten tvil en "barnekjær" dinosaur, som hekket i kolonier og hadde unge individer som levde blant voksne i store flokker. Vi har i dag detaljert kunnskap om de ulike karakteristikkene ved hvert veksttrinn, fra egg til fullt voksne individer.

Hypacrosaurus er en ornitopod dinosaur i Hadrosaurid-familien, og navnet betyr "nesten den høyeste øglen" fordi den var nesten, men ikke helt, så stor som Tyrannosaurus, en annen ikonisk dinosaur. Den levde før Tyrannosaurus, men samtidig med en eldre tyrannosaurus-slektning Daspletosaurus som det er funnet bitemerker av på et annet individ.

Knoklene er samlet inn av innbyggere i Blackfeet Indian Reservation i Glacier County, Montana, i et enkelt lag. Her ble det utført utgravning i lag som geologisk tilhører Two Medicine Formasjonen, på begynnelsen av 2000-tallet. Skjelettet ble preparert og satt sammen på et profesjonelt laboratorium i Italia og fikk kallenavnet Zelda i 2018.

Two Medicine Formasjonen er en geologisk formasjon som ble avsatt mellom 83 og 70 millioner år siden, sent i kritt perioden. Lagene befinner seg nordvest i Montana og sør i Alberta. Avsetningene består av sand og leire avsatt i et sesongmessig, halvtørt klima i elver og deltaer. I dag finnes dette hovedsakelig som sandstein.

I 1977 ble det rapporterte funn av hadrosaur-rester vest for Choteau i Montana. I løpet av det neste året ble babyhadrosaurer oppdaget. Kunngjøringen gjorde at det ble mye vitenskapelig interesse for formasjonen, og mange nye arter av dinosaurer ble oppdaget. Flere hekkeområder ble senere oppdaget, inkludert Devil's Coulee-området sør i Alberta i 1987-88 der Jørn H. Hurum deltok i funnet.

Emneord: dinosaur, zelda, Hypacrosaurus stebingeri Av Karenina Kriszat