Evolusjonsrommet utvikler seg

Har blitt lysere og luftigere - og snart kommer fossilene.

I forbindelse med den omfattende restaureringen av begge de gamle veksthusene i 2008-09, ble evolusjonsrommet i Palmehuset helt bygget om. Mens det tidligere var fylt av vekster langs alle vegger, er det aller meste av det grønne nå samlet i midtpartiet.

Dette har gjort rommet lysere og luftigere og frigjør plass til omvisning av skoleklasser og andre grupper, og også til utstillinger på den ledige veggplassen.

– Utstillingen er ordnet kronologisk, slik at de ulike periodene i jordens evolusjonshistorie kommer etter hverandre, forteller botaniker Kristina Bjureke ved NHM.

Man kan gå rundt og følge jordens utvikling på en logisk måte. Her er det dinosaurspor i gulvet omtrent hvor vi ser planter fra jura. Utstillingen går tilbake helt til ordovicium for 400 millioner år siden. Den eldste veksten vi kjenner, og som er fra den tiden, er levermose:

Kristina Bjureke. Foto: Per Aas, NHM.

Panserfrosk og dinosaur

– Den er meget primitiv og ser ut omtrent som alger som har vandret opp fra havet, sier Bjureke.

– Vi planlegger å stille ut modeller av forhistoriske insekter og planter der de naturlig hører hjemme. Tidligere har vi stått og vist tegninger fra bøker, og det er ikke særlig tilfredsstillende. De utdødde artene er viktige for at man skal forstå de ulike trinnene i evolusjonen.

– For eksempel håper vi å få laget en modell av en kjempeøyenstikker fra karbontiden. Den skal henges fra taket og blir et imponerende syn, med vingespenn på 70-80 cm.

Videre håper Kristina å få laget en modell av en panserfrosk og kanskje en liten dinosaur.

Permanent fossilutstilling

Det skal også plasseres ut fossiler i bedene, med forklarende skilter. Veggplassen på høyre side når man kommer inn skal brukes til å sette opp et stort, todimensjonalt evolusjonstre. Det skal bygges opp med forgreninger som viser hvordan artene har utviklet seg i hovedtrekk.

På venstre side når man kommer inn skal det monteres en fossilutstilling.

– Dette blir en permanent utstilling av fossiler fra ulike tidsepoker i glassmontere. Alt dette kommer til å ta tid, men jeg håper at det meste skal være på plass til høsten, sier Kristina Bjureke.

Denne artikkelen er gjengitt fra Palmebladet, medlemsblad for Botanisk hages Venner, med velvillig tillatelse.

Evolusjonsrommet i PalmehusetEvolusjonsrommet er blitt lyst og luftig og skal få nye utstillinger, fossiler og insektsmodeller i løpet av året.
Foto: Dag Inge Danielsen, Botanisk hages Venner

Av Dag Inge Danielsen; Botanisk hages Venner