PRESSEMELDING: Ida nærmere oss i slekt enn tidligere antatt

Bildet kan inneholde: reptil, slange, skalert reptil, terrestrisk dyr, amfibie.

En ny studie av skjelettet til Darwinius masillae, kjent som ‘Ida’, bekrefter og styrker den tidligere konklusjonen fra forskningsgruppen som arbeider med fossilet.

I et vitenskapelig arbeid publisert i dag i Journal of Human Evolution presenterer forskerne flere kladistiske analyser som bekrefter den tidligere konklusjonen deres om at Darwinius er en ape (haplorhin primat), og i slekt med ekte aper (antropoider).

Den nye studien diskuterer og tilbakeviser analysene gjort av Seiffert med flere (2009) i Nature, og Williams med flere (2010) i Journal of Human Evolution, som begge avfeide Darwinius som en halvape (strepsirrhin primat) i slekt med lemurer og lorier. Darwinius er nå plassert på grenen til de ekte apene. En av de nye analysene ble gjort ved å ikke bruke noen fossiler som bare består av små fragmenter som enkelttenner eller kjevebiter. Dette førte til et mer troverdig resultat med færre og bedre mulige stamtrær.

“Den nye analysen ga resultater som var overraskende klare, til og med for oss … ” sier Philip Gingerich fra University of Michigan, Ann Arbor, USA.

”Dette støtter vår tidligere tolkning av hvor viktig Darwinius er. Darwinius er uten sammenligning det mest komplette primatfossilet som noen gang er funnet. Våre faglige kritikere har ikke klart å finne et eneste avansert anatomisk trekk som støtter deres hypotese om at Darwinius er en halvape. Vi presenterer syv avanserte anatomiske trekk hos Darwinius som bare finnes hos aper, og som knytter fossilet til de ekte apene.” sier Jens Franzen fra Senckenberg Research Institute, Frankfurt am Main, Tyskland

”Dette viser hvor lite kunnskap vi har om tidlig primatutvikling, og at fragmenter kan være veldig vanskelige å tolke”, sier Jørn H. Hurum fra Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo.

Lenke til det vitenskapelige arbeidet:

Mer om forskningen på Darwinius masillae:
/ida/

Kontakter: