Ny sjef for Botanisk hage

Foto: Carmen Puglisi

1. april tiltrer Axel Dalberg Poulsen, landsbydreng, regnskogsforsker og botanikkformidler, som ny seksjonssjef for Botanisk hage.

1. april tiltrer danske Axel Dalberg Poulsen som ny seksjonssjef for Botanisk hage i Oslo. Etter at Liv Borgen gikk av som seksjonssjef i januar 2010, har Ane Senstad Guldahl og Brita Stedje fungert i stillingen.

Axel karakteriserer seg selv som landsbydreng og bondeknoll, oppvokst på småøyene Orø og Møn:

– Min far var dyrlege, og jeg vokste opp i en familie som drev med jakt og fiske, med dyr og urtehage rundt meg. Så jeg ble tidlig interessert i naturen og alt som vokser, minnes han.

Fascinert av ingefær

Da Axel studerte biologi på Aarhus Universitet tilbrakte han mye tid i den botaniske hagen og veksthusene. Etter hvert ble han både omviser og kurs- og foredragsholder om truede regnskogsmiljøer.

– Tre hovedinteresser har fulgt meg som en rød tråd gjennom hele livet: formidling, forskning og praktisk erfaring med planter.

Axel tok doktorgrad i tropisk biologi ved Aarhus Universitet i 1993. Siden har han hatt stillinger og engasjementer en rekke steder i verden. Han har også gjennomført en lang rekke forskningsreiser og lengre studieopphold i Syd-Amerika, Afrika og Asia. Spesielt regnskogens vekster, og ikke minst ingefærfamilien, har fascinert ham:

– Bare i denne familien finnes mer enn 1600 arter. Mange er nyttevekster, som ingefær, kardemomme og gurkemeie. Dessuten har de fascinerende blomstring, og de er vanskelige å finne og utfordrende å studere.

Faksimile fra Aktuel NaturvidenskabIngefær – mere end bare en knold
(Axel Dalberg Poulsen, Aktuel Naturvidenskab 6/2010, pdf)

Stimulere forskerinteressen

Axel har oppholdt seg på Borneo i mer enn to år, og oppdaget mange nye arter i ingefærfamilien.

– Dette kan virke smalt. Men samtidig er jeg interessert i regnskogens økosystemer og betrakter meg selv som en naturhistoriker med et stort og bredt interessefelt.

Axel har især undervisningserfaring fra universitetene i København og Aarhus. Han var med på den store, danske Galathea-ekspedisjonen i 2006-07, som hadde som formål å stimulere forskerinteressen blant unge dansker. De siste årene har han vært ansatt ved den botaniske hagen i Edinburgh, som består av fire ulike avdelinger – i hver sin klimasone i Skottland.

Mange ferieturer til Norge

– Hvorfor Botanisk hage i Oslo?

– Det er spennende med alt som skjer her, og ikke minst det nye veksthusprosjektet. Det passer meg godt, med min bakgrunn og erfaringer fra mange steder i verden. Jeg har også en spesiell interesse for å formidle populærvitenskapelig stoff til det store publikum, og har utviklet noen nye metoder for dette mens jeg arbeidet i Skottland.

Axel har besøkt Oslo en rekke ganger i årenes løp. Som ung arbeidet moren hans ett år i Oslo, og begge foreldrene fant stor glede i Norges storslagne og smukke natur. Så lille Axel ble tatt med på mange ferieturer nordover. Som voksen har han ledet feltarbeid med botanikkstudenter på Dovrefjell og samarbeidet med norske botanikere.

– Min viktigste oppgave i Oslo blir å gjøre mest mulig ut av de mulighetene Botanisk hage har. Å vise engasjement og skape glede er viktig for meg i alt jeg gjør. Og jeg gleder meg til å starte, sier den nyansatte seksjonssjefen.

Denne artikkelen er gjengitt fra Palmebladet, medlemsblad for Botanisk hages Venner, med velvillig tillatelse.

Axel Dalberg PoulsenAxel Dalberg Poulsen kommer fra Royal Botanic Garden i Edinburgh, hvor dette bildet er tatt. Foto: Carmen Puglisi

Av Dag Inge Danielsen; Botanisk hages Venner
Publisert 1. apr. 2011 00:00 - Sist endret 17. aug. 2020 11:56