"Ida"-illustrasjoner nominert til barnebokpris

Bildet kan inneholde: hode, øye, grønn, natur, blad.

Esther van Hulsen er nominert til Kulturdepartementets pris for beste illustrasjoner til barnebok i 2011 for "Ida".

I dag ble nominasjonene til Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomsbøker utgitt i 2011 offentliggjort, og Esther van Hulsen er nominert i klassen for illustrasjoner for barneboken om Ida, skrevet av Jørn Hurum og Torstein Helleve fra NHM.

I nominasjonen heter det:

Fortellingen om apefossilet Ida formidles via rike illustrasjoner der leseren tas med på en oppdagelsesreise inn i jungelen. Illustratøren har arbeidet fram en sterk romfølelse og dybdevirkning i bildene, og gjengir det frodige landskapet, slik at man nesten kan sanse lukter og lyder. Samtidig gir den klassiske tilnærmingen til motivene oppslagene en vitenskapelig seriøsitet og detaljrikdom som passer godt til fagboksjangeren.

De gamle naturfagsplansjene vi kjenner fra skoletiden synes å danne et visuelt utgangspunkt for van Hulsens stil. Disse videreutvikles og gjøres levende ved å iscenesette Ida i sitt rette element.

Illustrasjonene har også vært utgangspunkt for utstillingen Apejenta Ida, som nå bare har ti dager igjen ved NHM før den blir pakket ned og sendt til oljemuseet i Stavanger.

De to andre nominerte i klassen for illustrasjoner er Kaia Linnea Dahle Nyhus for "Håpe, sa gåsa" og fem illustratører av "Sølvbåt og stjernevind. Den nye barnediktboka". Vinnerne blir offentliggjort mandag 5. mars i Nasjonalbiblioteket, der kulturminister Anniken Huitfeldt vil dele ut prisene til vinnerne.

Ida-illustrasjon

Publisert 16. feb. 2012 11:48 - Sist endret 5. aug. 2022 10:21