Barnevennlig pilhage anlegges

Bildet kan inneholde: lokk, gress, har, tre, baseballcapen.

Arbeid med flettverksgjerde i pil. Foto: Lars Lewinsky

Til helgen kan du se hvordan pilefletting foregår, når ett av anleggene til jubileumsåret 2014 forberedes.

Pil er et levende materiale som kan brukes til det utroligste. Små busker eller trær av pil vokser svært fort og er elastiske, tøyelige og formbare. Dermed kan man forme levende pil til alt fra gjerder til skulpturer, benker og små hytter.

Et av jubileumsanleggene i Botanisk hage, som skal åpnes i forbindelse med 200-årsfeiringen i 2014, blir en helt ny pilhage.

Den skal anlegges i den såkalte trekanten som ligger rett innenfor den nordligste inngangen fra Monrads gate, rett nord for Systematisk hage. Her er det blitt ledig plass etter at den gamle hagtornhekken og andre busker og trær er fjernet.

Lørdag 4. og søndag 5. mai blir det holdt kurs i pilfletting for de av Botanisk hages Venner som har meldt seg på. Instruktør er Silja Hansen fra Sandefjord. Hun er en av landets fremste eksperter på forming og fletting av pil, dyrker pil, holder kurs om pil og pilfletting, og driver dessuten nettstedet skovstuenpil.no. Besøkende og skuelystne er velkommen til å betrakte pilflettingen på de to kursdagene.

– Den nye hagen blir spesielt tilrettelagt for barn og foreldre og andre voksne som er i følge med dem, forteller botaniker Anneleen Kool, som sitter i "pilkomiteen" sammen med Hanne Lene Skjeklesæther, Hege Røer Pettersen og Charlotte S. Bjorå.

Hagen blir planlagt med små hytter, en tunnel, en stor ball og andre barnevennlige innslag. Den kommer til å være avstengt i hele inneværende år, slik at den kan vokse seg til. Men siden pil er så hurtigvoksende, og kan skyte i været med inntil 2 – 3 meter i løpet av et år, er det fullt mulig å åpne hagen neste år.

Denne artikkelen er også publisert i Palmebladet, gjengitt med tillatelse.

Instruktør for pilflettingskurset er Silja Hansen, som her viser et belgisk gjerde. Foto: Lars Lewinsky

Av Dag Inge Danielsen, Botanisk hages Venner
Publisert 30. apr. 2013 09:00 - Sist endret 5. aug. 2022 10:26