Eske Willerslev utnevnt til æresdoktor ved UiO

Willerslev er en sentral utvikler av metoder for å hente ut kunnskap av vårt eldste bevarte DNA-materiale.

Æresdoktor Eske Willerslev.

Evolusjonsbiolog Eske Willerslev (f. 1971) har utnyttet tid og talent godt. Som den da hittil yngste i Danmark ble han kallet til professor 33 år gammel. Da hadde han rukket å bygge opp sitt eget laboratorium, avlagt doktorgrad og hatt forskningsopphold i USA og England.

I dag leder han et Senter for fremragende forskning ved Statens naturhistoriske museum, Københavns universitet. Senteret utgjør en viktig samarbeidspartner for Universitetet i Oslo innen ancient-DNA forskning.

Willerslev er en sentral utvikler av metoder for å hente ut kunnskap av vårt eldste bevarte DNA-materiale og har analysert flere hundre tusen år gamle prøver. Han og hans forskningspartnere blant annet ved Naturhistorisk museum, UiO, har spesialisert seg på funn i permafrost og isbreer.

Av hans mest kjente resultater er sekvensering av verdens første genom av et eldgammelt menneske, ny viten om mammutens undergang og den hittil tidligste påvisning av mennesker i Nord-Amerika. Mye av materialet er hentet ut av Willerslev selv gjennom feltekspedisjoner.

Siden 1999 har han publisert nær 200 arbeider i høyt profilerte tidsskrifter. 30 av disse i Science og Nature (20 som første eller seniorforfatter).

I forbindelse med utnevnelsen av Eske Willerslev til æresdoktor, arrangerer NHM og CEES 3. september mini-seminaret Ancient and environmental DNA studies.

Eske Willerslev er for øvrig bror av Rane Willerslev, direktør for Kulturhistorisk museum, UiO 2011-13.

Publisert 14. aug. 2014 11:14 - Sist endret 9. des. 2019 17:12