Nytt barnehefte til Botanisk hage

– Fantastisk opplegg! Lærer Marius Johnsen ved Bryn skole roser det rykende ferske barneheftet «Aktiviteter i Botanisk hage».

Hurra for aktivitetsheftet! Fra venstre Sebastian, Mathias, Nathalija, Sofia, Rebecca (foran), Mohamed, Ruweyda, alle i 3. klassetrinn på Bryn skole. De voksne er illustratør Karin M. Jacobsen og medforfatter Charlotte Sletten Bjorå. Foto: Ram Gupta, NHM

Tredjeklassingene fra Bryn skole hadde æren av å være de første til å teste ut det nye aktivitetsheftet under den offisielle lanseringen i Botanisk hage onsdag. Oppgavene ble løst med stor iver og alt tydet på at forfatterne har truffet godt på målgruppen, barn i småskolen.

– Vi kommer helt klart til å bruke heftet i undervisningen, sier lærer Johnsen.

– Den gøyeste oppgaven var den hvor vi skulle finne ting. Jeg fant mange steder som jeg ikke hadde sett før! sier elev Nathalija, 9 år.

Utforske hagen sammen

«Aktiviteter i Botanisk hage» er fylt opp med aktiviteter og gøyale oppgaver om planter og dyr. Heftet er spesielt tilpasset Botanisk hage, men mange av aktivitetene kan gjøres hvor som helst.

Heftet er en perfekt veiviser for barn og voksne som vil utforske hagen sammen, bli kjent med veksthusene og lære om småkryp, dyr og fugler.

Fantasien skal trigges

Til slutt i heftet finner vi et fint diplom som tildeles alle som har vært flinke med aktivitetene i heftet. Sier medforfatter og botaniker Charlotte Sletten Bjorå:

– Det pedagogiske grepet vi har gjort er å lage oppgaver som spiller på sansene: syn, lukt, berøring. Det er fantasien som skal trigges. Alle barn skal med.

Gjennomillustrert

Forfatterne av det gjennomillustrerte heftet er alle botanikere, nåværende eller tidligere ansatte ved Naturhistorisk museum. Karin M. Jacobsen har laget illustrasjonene. Det er Sparebankstiftelsen DNB som har finansiert det hyggelige prosjektet.

Forfatterne: Charlotte Sletten Bjorå, Marit Elisabeth Grønbech, Kristina Bjureke, Gro Hilde Jacobsen. Illustratør: Karin M. Jacobsen

Innbunden utgave av heftet får du kjøpt i museumsbutikken.

Her kan du laste ned heftet som PDF

Kongle-dinosaur? En av oppgavene i aktivitetsheftet er å lage kongledyr. Foto: Ram Gupta, NHM

Av kommunikasjonsrådgiver Ram Gupta, NHM
Publisert 17. juni 2015 19:00 - Sist endret 5. aug. 2022 11:13