Lær mer om Svalbard

Vet du hvorfor Rudolf er rød på nesen? Reinsdyr kan ikke svette, og nesen er derfor viktig for å bli kvitt overskuddsvarme. Dette oppnås ved at nesens blodårer utvider seg, noe som kan gi et rødlig skjær. I tillegg kan reinen være vert for over 20 parasittarter, og parasittinfeksjoner i nesen kan også bidra til en rødlig farge. Foto: Einar Strømnes.

Svalbard har lange vintre og korte somre. Store deler av øygruppa er dekket av isbreer eller mangler vegetasjon. Det vokser ingenting der som rekker høyere enn til leggen. Derfor finnes det nesten ikke planteetere på Svalbard, og de fleste dyrene lever av mat fra havet.

NHM har utvidet og fornyet utstillingen i Svalbardsalen med flere dyr og spennende elementer. Du finner blant annet en egen aktivitetsvegg hvor du kan kjenne på isbjørntenner, klør og pels. Du kan sammenligne ditt eget fotavtrykk med en isbjørn og måle hvor langt et menneske er i forhold til blant annet spekkhogger og hval.

Noen av miljøutfordringene på Svalbard er viet en egen del av utstillingen.

Utstillingen forteller også om øglegraverne fra museet. De har utforsket fjellsidene like nord for Longyearbyen siden 2004 hvor de har gravet etter fossiler av utdødde marine reptiler.

Publisert 21. des. 2016 16:19 - Sist endret 7. des. 2019 12:52