Gresshopper og sirisser på nett

Kan en gresshoppe egentlig kurere vorter? Og hvordan høres lokkelyden til en jordsiriss ut? Alt du trenger å vite om sirisser og gresshopper i Norge er nå tilgjengelig på nett med bilder, plansjer og ikke minst lyd.

Gresshopper og sirisser hører til insektgruppen zoologene kaller rettvinger (orden Orthoptera på latin). Navnet henspiller på at gruppen har rette, stive framvinger. Men insektgruppen har også en annen egenskap som skiller seg ut.

– Rettvingene er blant de få insektene i Norge som synger, og med litt trening kan man bestemme mange av artene utfra sangen.

– Noen arter er faktisk lettere å skille på sangen enn på utseendet, forklarer entomolog Hallvard Elven ved Naturhistorisk museum.

Rett på nett

Sammen med Artsdatabanken har Naturhistorisk museum nå tilgjengeliggjort informasjon om alle de norske artene nett, inkludert lydspor med lokkelyder. Dermed kan man på samme måte som med fuglesang lære seg melodien til syngende gresshopper. Hør for eksempel på vortebiteren:

Decticus verrucivorus from Artsdatabanken on Vimeo.

– Og det høyner jo naturopplevelsen å vite at den skjulte sangeren i gresset ikke blott er en gresshoppe, men er en grønn markgresshoppe, sier Elven.

Sjekk ut flere tøffe gresshoppe-lyder på Artsdatabankens Vimeo-kanal

Artsrik gruppe

På verdensbasis regner man med at den inneholder hele 24 000 arter. I Norge er tallet beskjedne 30. Til gjengjeld er det blant dem arter du garantert kjenner til fra sommeren, enten hoppende eller syngende.

Blant artene som nå presenteres på nett finner du også enkelte fremmedarter som haiker inn via for eksempel matvarer eller hageprodukter. For eksempel jordsirissen, som ifølge Elven kanskje har den mest spesielle sangen. Bare hør her:

Gryllotalpa gryllotalpa from Artsdatabanken on Vimeo.

Rettvinger til folket

– Målet med presentasjonen er å spre kunnskapen om norske rettvinger og forhåpentligvis bidra til at flere interesserer seg for denne spennende artsgruppen, enten det er skolebarn, studenter, naturentusiaster eller forskere, sier Elven

Fra før har Artsdatabanken og Naturhistorisk museum laget liknende informasjonssider om sommerfugler og øyenstikkere, og de håper å tilrettelegge flere temasider for andre dyregrupper i fremtiden.

Emneord: gresshopper, sirisser, rettvinger
Publisert 12. okt. 2017 11:39 - Sist endret 17. jan. 2019 09:29