Nye insekthoteller i Botanisk hage

Bildet kan inneholde: anlegg, blad, tre, landskap, gress.

Insekthotellet i Slåttemarka. Foto: Kristina Bjureke / NHM

I april og mai ble det laget nye boliger til insektene i Botanisk hage, med god hjelp fra gartnere fra NHM og engasjerte elever fra Elvebakken videregående skole.

To nye hoteller klare

Anleggsgartner Nils-Petter Bergersen ved stammehotellet. Foto: Kristina Bjureke / NHM

I april og mai i år ble det opprettet to nye insekthoteller i Botanisk hage. Det ene - et "stammehotell" - ble plassert ved Urtehagen, og det andre, et mer tradisjonelt insekthotell, kan du finne i Slåttemarka, ved bunnen av Fjellhagen. Dette hotellet ble oppført ved hjelp av elever fra Kunst, Design og Arkitekturlinjen ved Elvebakken videregåede skole i Oslo. Se bilder og video fra konstruksjonen her!

Oppføringen av insekthotellet i Slåttemarka

Error: resource not found: /om/aktuelle-saker/2018/insekthotell/bildeliste

Hvorfor insekthoteller?

Flere insekter er i dag truet av menneskelige inngrep i naturen. Mange insekter trives i død ved og gamle hule trær, slike insektboliger er mangelvare mange steder. Dermed er det blitt færre insekter, fordi de har færre plasser å legge eggene sine. Vi kan hjelpe insektene ved å la død ved ligge igjen i naturen, og ikke fjerne hule trær. I relativt sterile og striglete bymiljø kan vi også forbedre bomulighetene for insekter ved å lage insekthoteller. Et insektshotell er rett og slett boplasser der egg og larver til bier, humler og veps kan utvikle seg.

Les mer om hvordan og hvorfor lage et insekthotell

Video fra oppføringen av insekthotellet

Emneord: insekter, insektsmangfold, insekthotell, hotell, Entomologi
Publisert 23. mai 2018 12:10 - Sist endret 5. aug. 2022 12:43