De holder hagen sommerfin

Helene Finseth er en av ti sesongansatte gartnere i Botanisk hage.

Helene Sofie Bøe Finseth er en av ti sesongansatte gartnere i Botanisk hage denne sommeren. Her klipper hun Pilehagen. Foto: Dag Inge Danielsen, NHM

Ti sesongansatte gartnere bidrar til å holde Botanisk hage vakker.

Noen er nye av året. andre har vært her i flere sesonger. Noen har akademisk bakgrunn, andre har en praktisk tilnærming til gartnerfaget. Felles for alle er at de stortrives med å jobbe i Botanisk hage. Vi har snakket med et lite utvalg av "2020-gjengen"..

Helene Sofie Bøe Finseth

Helene er 27 år, oppvokst i Skien, og har en bachelorgrad i samfunnsgeografi. Hun har tidligere jobbet på Plantasjen i feriene. Hun avslutter sitt mastergradsstudium i landskapsarkitektur ved NMBU på Ås høsten 2020.

Det er første gang hun har sommerjobb som gartner i Botanisk hage.
Her har hun varierte oppgaver. Blant annet bidro hun til å klippe ned den overvokste Pilehagen.

– Det er et fantastisk sted å jobbe, en nydelig hage, godt arbeidsmiljø og variert arbeid. Så her trives jeg!

Gry Kleppe

Gry Kleppe ved driftsbygningen på Tøyen hovedgårdGry er 48 år og kom først til Botanisk hage på praksisplass da hun tok gartnerutdannelse på Natur videregående skole. Nå er det niende året hun er sesongansatt. Perioden er vanligvis omkring et halvt år. Hovedsakelig er jobben delt mellom Urtehagen og uteområdene:

– I Urtehagen er jeg ofte med og sår og prikler, og jeg følger plantene gjennom sesongen. Jeg har lært meg mye om medisinplanter, krydderurter og andre nyttevekster. I den andre delen av jobben er jeg i arboretet og på friland. Da blir det mer sjauing. Noen av oppgavene er gressklipping, kanting, luking, stell av stauder samt blåsing av nedfall fra trærne.

– Jeg liker godt å jobbe både i Urtehagen og arboretet. Det er fint med  variasjonen.

Paal Haddal

Paal Haddal ved lønnetre i Botanisk hage.Paal er 38 år. Han er født i Norge og oppvokst i USA, der han tok bachelor i idrettsvitenskap og mastergrad i friluftsliv og ledelse. I tillegg har han bak seg et årsstudium i skogbruk på Høgskolen i Innlandet.  Han har variert jobberfaring fra blant annet byggsektoren og trepleiefirma.

Også i Botanisk hage har han vekslende oppgaver:  – Jeg gjør alt fra plenklipping til snekkerarbeid, betongfundamenter og stativer. For eksempel var jeg med og satte opp det nye lysthuset i Oldemors hage. Det er trivelig å jobbe her, med flotte kolleger og interessante arbeidsoppgaver.

Sanna Bergmann Markussen

Sanna Bergmann Markussen blant trærne i Botanisk hage. Sanna er 22 år. Hun har vokst opp dels i Asker og dels i Danmark. Det siste året har hun studert plantevitenskap på linjen for jord og hagebruk på NMBU. Det er et treårig bachestudium.

– Jeg har bodd i mine foreldres gartneri i syv år, så jeg har fått inn interessen for jord og planter med morsmelka. Jeg ble tipset om at man kunne søke sommerjobb i Botanisk hage, og jeg syntes det hørtes utrolig spennende ut.  Jeg lærer mye her, og jeg håper at det kan være med og åpne muligheter senere.

Emneord: Sesongansatte, gartner Av Dag Inge Danielsen, tekst og bilder
Publisert 4. aug. 2020 11:46 - Sist endret 27. sep. 2021 11:24