Publisert 8. nov. 2022 14:17

To elever fra Edvard Munch videregående skole besøkte nylig museet som en del av Operasjon Dagsverk (OD). Elevene bidro til forskningsprosjektet "Natur i endring" for å samle inn penger til aksjonen.

Publisert 26. okt. 2022 10:32

En hel vegg fylt med 50 millioner år gamle fiske- og plantefossiler pryder nå vårt naturhistoriske bibliotek. Noe tilsvarende finnes ikke andre steder i Europa. Se timelapse-video fra oppbyggingen.

Publisert 25. okt. 2022 12:56

Sommeren 2022 kom det en oppsiktsvekkende nyhetsmelding fra Kew Gardens i England. Et tverrfaglig forskerteam slo fast at det finnes en tredje art av Victorianøkkerosen. Nyheten vakte oppsikt både blant botanikere og hagefolk.

Publisert 26. aug. 2022 15:27

Skjelettet til hvalrossen Freya er overført til Naturhistorisk museums samlinger etter å ha vært til obduksjon hos Veterinærinstituttet. Det er ingen planer om å stille ut skjelettet for publikum på museet.

Publisert 25. feb. 2021 15:07

Vi gratulerer Agder med valget av solblom Arnica montana som fylkesblomst. Innlandet valgte nylig skogstjerne. Tidligere har Trøndelag valgt reinrose. Nå venter vi på hva som skjer i Viken, Vestfold og Telemark og i Troms og Finnmark.