Sirkulærdagene på Klimahuset en ny, sentral debattarena

Bilde av statsråd Nikolai Astrup og universitetsrektor Svein Stølen.

Statsråd Nikolai Astrup (t.v.) og universitetsrektor Svein Stølen var begge opptatt av å komme bort fra bruk-og-kast da de åpnet Sirkulærdagene på Klimahuset, Naturhistorisk museum, i slutten av mai.  En rekke organisasjoner, forskere og meningsbærere tok i bruk den nye debattarenaen, som tar mål av seg til å bli en årlig begivenhet.  Foto: Dag Inge Danielsen, Naturhistorisk museum

Tolv arrangementer over to dager peker mot en sirkulær fremtid.

– Vi må dele beste praksis og dytte hverandre i riktig retning hvis vi skal lykkes med å gå fra en lineær til en sirkulær økonomi. Og vi må heie på hverandre.

Det sa kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup da han åpnet Sirkulærdagene 2021 på Klimahuset, Naturhistorisk museum. Arrangementet gikk over to dager 26. og 27. mai.

Sirkulærdagene ble arrangert av Klimahuset, Naturhistorisk museum og:

Gjennom tolv enkeltarrangementer ble forskere, politikere og representanter for næringsliv og interesseorganisasjoner stilt følgende spørsmål:

• Hva er de viktigste veivalgene?
  • Hvordan skal vi klare å gå fra ord til handling?

En jobb å gjøre

I sin åpningstale la Astrup vekt på at det er mindre enn ti år til bærekraftsmålene skal være innfridd.

– Samtidig vet vi at utslipp og forbruk er blant de områdene hvor Norge skårer dårligst per i dag. Vi har med andre ord en jobb å gjøre når det gjelder å omstille oss til et lavutslippssamfunn – og å gå fra en lineær til en sirkulær økonomi, sa Astrup.

– Regjeringen jobber med en nasjonal strategi som snart vil bli lagt frem. I mellomtiden er jeg veldig glad for at dere setter temaet på dagsorden.

Mangel på litium

Universitetsrektor Svein Stølen viste i sitt åpningsinnlegg en oversikt over hvilke grunnstoffer det er knapphet på. Han trakk frem forskningsprosjektet Greenpeg, som ledes fra Naturhistorisk museum, og som har til hensikt å finne nye metoder for å utvinne og gjenvinne litium og andre viktige grunnstoffer og mineraler.

– Vi skal også bidra ved at vi tenker sirkulærøkonomi i driften av Universitetet i Oslo. Våre studenter har for eksempel tatt initiativ til fiksefester og engasjert seg i Restarters. Dette er noe vi er stolte av, sa Stølen.

Nye forretningsmuligheter

Organisasjonen Skift samler næringslivsaktører som er opptatt av klimautfordringene. Skift var medarrangør av Sirkulærdagene og ledes av Bjørn Haugland.

– Dette er et område der vi ikke ber om overføringer til næringslivet. Tvert imot er dette en mulighet til å tjene penger. En sirkulær fremtid innebærer mange nye forretningsmuligheter for våre medlemmer, sa Haugland.

Sirkulær akrobatikk

Avslutningen på Sirkulærdagene 2021 var en kort sirkusforestillingen, kalt 1+1=Alt, der to artister fra KompaniTO lekte med tyngdekraften. De tolket hvordan vi mennesker kan kjenne på rundgangen i livet og at forandring kan oppleves som det eneste konstante.

Gjenbruk av arrangementsformen

Forskningsrådet, Klimaetaten i Oslo kommune og en rekke organisasjoner brukte Sirkulærdagene til å ta opp viktige spørsmål til debatt.

– Vi har fått tilbakemeldinger fra medarrangører og samarbeidspartnere om at dette var en god debattarena. Det ble en etterlengtet mulighet for å sette sirkulær fremtid på agendaen. Og vi er godt fornøyd med at over 2 000 personer fulgte med på ett eller flere av de mange arrangementene vi strømmet, sier Brita Slettemark, som er avdelingsleder for Klimahuset.

– Vi satser derfor på at Sirkulærdagene blir en årlig tradisjon. Neste år vil vi fortsette å løfte fram løsninger for hvordan vi kan gå fra ord til handling og få til sirkulærøkonomi i hverdagen. Er det én ting de besøkende på Klimahuset etterlyser, så er det nettopp svar på spørsmålet: «Hva kan jeg som vanlig forbruker gjøre for å komme bort fra bruk-og-kast-hverdagen?»

Bilde av seks personer på utsiden av Klimahuset på Tøyen.
Fra venstre: Kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup, CICERO-direktør Kristin Halvorsen, rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo, Beate Nossum fra Footprint, Brita Slettemark fra Klimahuset, Naturhistorisk museum og Bjørn Haugland fra Skift. CICERO, Skift og Footprint arrangerte Sirkulærdagene sammen med Klimahuset, Naturhistorisk museum. Foto: Dag Inge Danielsen, Naturhistorisk museum

Emneord: Sirkulærøkonomi, gjenbruk, bærekraft, sirkulær fremtid Av Dag Inge Danielsen
Publisert 1. juni 2021 11:21 - Sist endret 21. juni 2024 15:34