Bidro til forskning for Operasjon Dagsverk

Elever fra Edvard Munch videregående skole fikk prøve seg som forskere under Operasjon Dagsverk.

To elever fra Edvard Munch videregående skole besøkte nylig museet som en del av Operasjon Dagsverk (OD). Elevene bidro til forskningsprosjektet "Natur i endring" for å samle inn penger til aksjonen.

Årets Operasjon Dagsverk (OD) skal bryte ned fordommer rundt psykisk helse i Uganda. I sitt arbeid for OD har 1. klasse-elevene Eldar P. Tjøtta og Erling B. Folvik fra Edvard Munch videregående skole kartlagt endringer i skoggrensa under Galdhøpiggen, Norges høyeste fjell.

Flybilder viser endringene

De har brukt flybilder fra 1981 og 2020 til å kartlegge utviklingen av skoggrensa. Flybildene viser skogens utbredelse for de respektive årene. Ved å sammenlikne utbredelsen kan de si hvor mye skoggrensa har steget. Dette gjør de gjennom å legge ut representative punkter i flybildene for hvert av de to årene. Deretter leses høyden av for hvert punkt og legges inn i et statistikk-program. Da gjenstår det litt tallbearbeiding, for å finne ut hvor mye skoggrensa har steget på 39 år.

Utbredelsen av skog i 2020 (venstre del) og 1981 (høyre del) langs veien opp til Juvasshytta, under Galdhøpiggen. Foto: www.norgeibilder.no (flyfoto)

Dette høres veldig enkelt ut, men det er ikke alltid like lett å se hvor skogen slutter basert på flybilder. Særlig ikke i områder med skygge fra fjellene rundt, eller der det er bratt terreng. I tillegg må de følge definisjonen av skog. For eksempel skal trærne i skogen være høyere enn 2.5 m, og det er spesielt krevende å se ut fra flybilder tatt rett ovenfra.

Forskernettverk i Lom trenger data

Dataene de har fremskaffet vil bli brukt i forskernettverket til Fjellsenteret i Lom. Under Galdhøpiggen har mange partnere instrumenter som måler klima, permafrost, fonner og mye annet, men vi mangler data om vegetasjonens utvikling.

I tillegg er arbeidet en del av forskningen knyttet til prosjektet Natur i endring. Dette er et folkeforskningsprosjekt i regi av en av forskningsgruppene på museet, Geo-økologisk forskningsgruppe (GEco). I dette prosjektet samarbeider flere forsknings- og formidlingsmiljøer, med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.

Tillit til forskningsresultater

– Vi er storfornøyde med guttenes innsats, og det ligger mye læring for ungdommer i å delta i forskningsprosjekter. Å forstå forskningsprosessen er viktig for tilliten befolkningen har til forskningsresultater, sier forskningsleder i prosjektet Anders Bryn.

Bryn mener dette er spesielt viktig for dagens ungdom, ettersom informasjonsstrømmen nå er mer krevende å navigere i enn før.

Så hvor mye har skoggrensa egentlig steget? I området mellom elvene Vesljuva og Orma har skoggrensa i gjennomsnitt steget med 61 meter – på bare 39 år!

Naturhistorisk museum takker Eldar og Erling for god innsats og håper pengene til Operasjon Dagsverk kommer til nytte for ungdommene i Uganda.

Publisert 8. nov. 2022 14:17 - Sist endret 21. juni 2024 15:34