Herbariesamling reddet fra universitet i Ukraina

Bildet kan inneholde: person, panne, ansikt, skjegg, smil.

Bildet er tatt ved Kherson regionale museum for lokalhistorie, avdeling for naturhistorie. Til høyre: Professor Ivan Moysiyenko, Foto: Ivan Moysiyenko

Foto: Foto: Ivan Moysiyenko

Å redde innsamlede arter under krig er dessverre en realitet i Ukraina. 30 000 objekter fra herbariet ved Kherson State University har blitt berget av forskere. Naturhistorisk museum har sponset bergingsarbeidet.

Saken er først publisert av Titan, les hele saken her

Forskerne var allerede evakuert og tok en stor risiko ved å vende tilbake til universitet. Få dager senere ble bygget sprengt. Av de 30 000 objektene i samlingen var det 12 000 karplanter, 16 000 objekter lav, 2000 moseobjekter, og 200 typeprøver. Lite av materialet er digitalisert.

– En forlengelse av bergingsarbeidet er å gjøre materialet tilgjengelig digitalt for å sikre dem bedre, sier Dag Endresen ved Naturhistorisk museum.

Nå er 7659 objekter digitalisert, Elleve av dem er holotyper. I tillegg var det åtte andre eksemplarer som var spesielt viktige.

Knuste vinduer på universitetsbygg, vegg i betong
Rutene var knust, og det var store ødeleggelser som møtte forskerne da de kom fram til universitetet i Kherson. Foto: Ivan Moysiyenko.

Farlig redningsarbeid

Professor Ivan Moysiyenko, leder for Institutt for botanikk forteller om et farlig redningsarbeid.

– Det var en risiko. Da jeg jobbet i herbariet, hørte jeg eksplosjoner hele tiden og professor Alexander Khodosovtsev også. I tillegg ble universitetet der herbariet ble holdt avskallet og ødelagt dagen før jeg kom dit. Det var heller ikke den første gangen. Det var grunnen til at vi engasjerte et knippe mennesker for å evakuere herbariet, forteller professor Ivan Moysiyenko.

Naturhistorisk museum i Oslo har sponset bergingsarbeidet

Ettersom Ukraina er Naturhistorisk museum i Oslos partner i et prosjekt fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse hadde museet handlingsrom til å bidra økonomisk til redningsaksjonen. Museet har bidratt med nesten 40 000 NOK til redningsaksjonen. I tillegg kommer penger til digitalisering og videre feltarbeid og undersøkelser.

Les hele saken på titan.uio.no

Bilder viser korridor med esker
Forskerne var bekymret ettersom strømbrudd, missiler og dårlig vær gjorde samlingen ekstremt sårbar. Bildet viser korridoren utenfor der lavsamlingen ble pakket ned. Bergingsarbeidet foregikk 20-21 desember 2022. Fotograf: professor Alexander Khodosovtsev, kurator for samlingene som ble evakuert.

Emneord: herbarium, ukraina, naturhistorisk museum, botanikk Av Elina Melteig
Publisert 27. sep. 2023 11:31 - Sist endret 21. juni 2024 15:34