Arkiv - Side 16

Publisert 2. nov. 2009 08:57

Midt i den mørke skiferen lyste en kjempediger hvit klump av kalk, stappfull av fantastisk godt bevarte fossiler fra juratida. De kan fortelle både om fordums dyreliv og katastrofer.

Publisert 30. okt. 2009 00:00

European Geosciences Union har avgjort at professor II Felix M. Gradstein ved NHM skal få Jean Baptiste Lamarck-medaljen for 2010 for sin vitskaplege innsats. Utdelinga skjer i Wien i mai.

Publisert 29. okt. 2009 13:39

Øglejegerane på Svalbard med Jørn Hurum i spissen har hovudfokuset når den nyaste utgåva av New Scientist har marine reptil som forsidesak, under overskrifta "Predator X".

Publisert 28. okt. 2009 13:43

Professor Øystein Wiig har de siste tjue årene merket over 1000 isbjørn. Nå har han nettopp festet satellittsendere på isbjørner mellom Grønland og Canada, for å studere om vandringsmønsteret deres endrer seg når isen smelter.

Publisert 28. okt. 2009 13:29

Norge har ei svarteliste over levende vesener som ikke hører hjemme her i landet, men som likevel bor her. Noen av dem utgjør en trussel for norsk natur. I Botanisk hage i Oslo plantet biologene ut nettopp slike skumle arter, sommeren 2009.

Publisert 19. okt. 2009 10:56

En nyoppdaget flygeøgle har snodig anatomi, og forskene mener den er et overraskende bevis for en helt spesiell evolusjonsform. – Den skaper diskusjoner, sier Jørn Hurum.

Publisert 19. okt. 2009 09:01

Paleontolog og professor emeritus David Bruton vart i byrjinga av oktober utnemnd til korresponderande medlem av Die Paläontologische Gessellschaft.

Publisert 7. sep. 2009 17:30

Hvorfor heter det hestekastanje? Hvorfor bestøver ikke bier magnoliablomster, og hva er ulempen med ginkgofrø? Svarene på disse spørsmålene fikk vi på en vandring i Botanisk hage en ettermiddag i slutten av august.

Publisert 10. aug. 2009 16:03

Den nye loven om naturmangfold forutsetter et stort løft for å sikre kompetanse som nå er i ferd med å forsvinne, skriver direktør Arne Bjørlykke og professor Rune Halvorsen i denne kronikken.

Publisert 10. aug. 2009 14:17

Forskning på et primatfossil fra Burma antyder at det mye omtalte Ida-fossilet er mer i slekt med moderne lemurer enn med aper, menneskeaper og oss mennesker. Jørn Hurum er uenig.