Klima, miljø og bærekraft på Naturhistorisk museum

Klimaendringer og tap av naturmangfold fører til dramatiske utfordringer for samfunnet. Vårt mål er å bidra til en mer bærekraftig verden gjennom forskning, utdanning, samlingsforvaltning og formidling.

Ungdommer står undrende i et rom der film vises på veggene

Grunnmuren for all vår virksomhet er de naturhistoriske samlingene i biologi og geologi og de levende plantesamlingene i Botanisk hage. Forskning innen naturmangfold i fortid, nåtid og framtid utgjør fundamentet for all vår formidling.

Klimahuset på NHM er vår viktigste arena for formidling av miljø, klima og bærekraft.

Les handlingsplan for klima, miljø og bærekraft 2024-2026

Vår forskning

Vår forskning skal bidra med kunnskap for å løse viktige samfunnsoppgaver. Den er basert på en lang tradisjon innen evolusjon, biosystematikk og de systematiske delene av geologi/mineralogi og paleontologi. Forskningen omfatter både beskrivelse av naturmangfoldet og hvordan det påvirkes av miljøendringer.

Eksempler på spørsmål vi søker å finne svar på:

• Hvordan vil verdens naturmangfold påvirkes av klimaendringer?
  • Kan vi finne nye og bærekraftige måter å bruke naturressurser på?
  • Hvordan ble nye arter, bergarter og mineraler dannet?
  • Hvordan levde utdødde arter?

Våre forskere studerer naturmangfoldet og prosessene som former det. Gjennom feltarbeid skaffer de viktig datamateriale for å kunne lære mer om hvordan naturen fungerer.

Våre utdanningstilbud

Naturhistorisk museums undervisning er i all hovedsak knyttet til å forstå evolusjon og naturens mangfold. I første rekke tilbyr vi mastergradsprosjekter gjennom samarbeid med to institutter på Universitetet i Oslo:

I tillegg er NHM vertskap for en forskerskole for master- og PhD-studenter:

NHM er videre en sentral deltager i en nasjonal forskerskole ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo:

Noe av vår forskning innen klima, miljø og bærekraft

forsker i miljø med mange hyller og objekter

The land sites platform (LSP)

Forskere i Geo-økologisk forskningsgruppe (GEco) ved Naturhistorisk museum har utviklet en modell som kan brukes til å utforske ulike fremtidige scenarier der økosystemene påvirkes av klimaendringer.

Natur i Norge (NiN)

NiN er et langsiktig prosjekt, initiert av Artsdatabanken, med mål om å videreutvikle og dokumentere kunnskap om naturtypevariasjon i Norge. NiN skal brukes til mange formål på tvers av samfunnssektorer. Naturhistorisk museum har ansvar for å utvikle prosjektet og tilby opplæring.

Biodiversity Research Consortium Brazil-Norway (BRC)

BRC er et omfattende program som har til formål å styrke samarbeidet mellom forskning og næringsliv, og som skal stimulere internasjonal forskning på biomangfold i Amazonas. Konsortiet omfatter mer enn 25 prosjekter innen miljø og bærekraft, og det ledes fra Naturhistorisk museum.

GREENPEG

Dette internasjonale prosjektet ledes av Naturhistorisk museum og har som mål å gi mer kunnskap om – og bedre tilgang til – råmaterialer som er av kritisk betydning for fornybar energi. Mange av av råstoffene forekommer i pegmatitter, en gruppe bergarter det finnes mye av i Norge og Europa. GREENPEG ble igangsatt av EU som ledd i Horizon 2020-programmet.

Mennesker og planter – Nordens plantetradisjoner i fortid og fremtid

Dette tverrfaglige prosjektet undersøker samspillet mellom mennesker og planter fra vikingtiden til i dag. Når kom de ulike plantene til Norden, og hvordan ble de brukt? Et sentralt mål er å bidra til at glemt, folkelig kunnskap hentes fram, slik at vi kan finne nye og bærekraftige bruksområder for naturens ressurser.

Våre samlinger i dag og i morgen

lagerrom med utstoppede og innpakkede dyr, deriblant to sebraer

Samlingene våre inneholder over seks millioner objekter. Disse utgjør et uerstattelig referanse­materiale for norsk og internasjonal natur. De ligger til grunn for arbeidet med å identifisere og beskrive arter og deres variasjon. Samlingene hjelper oss å forstå hvordan mangfoldet påvirkes og utvikler seg.

Naturhistorisk museum planlegger nytt veksthus. I et spektakulært opplevelsessenter vil besøkende lære om plantenes fundamentale betydning for livet på jorda og hvordan planter og klima gjensidig påvirker hverandre og skaper livsbetingelsene for oss mennesker. Veksthuset vil få nasjonal betydning og en nøkkelrolle for kunnskap om klima- og naturkrisen som vil vekke interesse og inspirere til bevaring av naturen.

Vår formidling og samfunnskontakt

Det er et hovedformål for Naturhistorisk museum å gjøre samlings- og forskningsbasert kunnskap tilgjengelig for samfunnet.

Formidlingen skal gi undring, forståelse og kunnskap om evolusjon, naturmangfold og hvordan vi mennesker påvirker økosystemene.

I en verden preget av klimaendringer og biomangfoldskrise er dette viktigere enn noen gang.